تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
آموزش بورس

آموزش بورس

در این وبلاگ قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود.

آموزش حرفه ای بورس

در تعریفی ساده و قابل‌ درک از سرمایه‌گذاری می‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاری تبدیل سرمایه مالی به یک یا چند نوع دارایی است. تبدیلی که با حفظ ارزش مالی سرمایه، در شرایطی به کسب سود سرمایه‌گذار نیز منجر شود.

بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ بازار‌هایی که ممکن است در یک بازه زمانی خاص دارای سودآوری باشند و در بازه دیگر سرمایه‌گذاران خود را متضرر کنند. بورس یکی از بازارهای مالی پرطرفدار است. شاید در ابتدا باید بررسی کنیم که بورس چیست؟

بورس محلی برای خرید و فروش اوراق بهادار است. خرید سهام شرکت‌ها در بورس یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ارزش پول است. سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار روش محبوبی برای کسب سود و حفظ ارزش پولی سرمایه‌گذار است. بازار سهام از نقدشوندگی بالایی برخوردار است و دردسرهای رایج نقل و انتقالات دیگر بازارها مثل بازار خودرو را ندارد.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران تنها بازدهی آن نیست. در این بازار امکان سرمایه‌گذاری با حجم بسیار پایین و نقدشوندگی مناسب از جمله مزیت‌های همیشگی بازار سرمایه است. به علاوه رشد نرخ‌های جهانی و ثبات نسبی نرخ دلار با توجه به نزدیکی تاریخ مجامع می‌تواند شرايط را برای تقسیم سود سالانه بالا در صنایع منتخب فراهم آورد. بنابراین فرصت‌‎های سرمایه‌گذاری در این بازار به وفور یافت می شود.

اوراق اختیار فروش تبعی

اوراق اختیار فروش تبعی همان طرح بیمه سهام است که توسط خود شرکت‌ها ارائه می‌شود. در این اوراق، فروشنده یا همان شرکت منتشرکننده سهام، تعهد می‌کند که تعداد مشخصی از سهام شرکت را در قیمت و تاریخی معین از سهامدار خریداری کند. به قیمت مشخص‌شده قیمت اعمال و به تاریخ معین‌شده تاریخ اعمال می‌گویند.

این اوراق درواقع به خریدار اجازه می‌دهد تا دارایی پایه را با توجه به قیمت سهام در زمان عرضه و قیمت اعمال بیمه کند تا به این ترتیب کسب بازدهی برای سرمایه‌گذار تضمین شود. به همین دلیل اوراق اختیار فروش تبعی بیمه سهام نامیده می شود. شرکت یا سهامدار عمده که با هدف ایجاد اطمینان و تضمین برای سهام این عمل را انجام می‌دهند، عرضه‌کننده اوراق است.

برای خرید اوراق اختیار تبعی در ایران، باید ابتدا سهام پایه را که اختیار فروش برای آن منتشر شده در پرتفو خود داشته باشید.

شرکت‌های منتشر کننده اوراق تبعی موظف به اعلام ویژگی‌های اوراق و شرایط آن، قبل از فروش هستند. سهامداران نیز قبل از اقدام به خرید اوراق تبعی متعلق به هر نماد، باید اطلاعيه عرضه اوراق را مطالعه کرده باشند.

فرض کنید اوراق اختیار فروش تبعی برای سهام شرکت سایپا در ماه آینده منتشر شود. شما باید سهام شرکت سایپا را قبل از اقدام به خرید اوراق اختیار، در پرتفو خود داشته باشید.

برای مثال اگر قصد دارید تا 50 هزار عدد اوراق اختیار سایپا را بخرید، باید قبل از ارائه دستور خرید اوراق تبعی، تعداد 50 هزار عدد از سهم شرکت سایپا را در پرتفوی خود موجود داشته باشید.

اوراق اختیار دارای دو شیوه اعمال اروپایی و آمریکایی هستند. برخلاف حالت اعمال اروپایی که دارنده آن تنها در تاریخ سررسید قادر به اعمال آن است، در حالت آمریکایی سرمایه‌گذار در هر تاریخی تا روز سررسید، می‌تواند اوراق اختیار را اعمال کند.

خرید اوراق بیشتر از تعداد سهام پایه، بی‌فایده است. خریدار اوراق تبعی باید محدودیت‌های خرید هر کد معاملاتی را که در اطلاعیه عرضه اوراق اختیار فروش تبعی ذکر شده ‌است، رعایت کند. در صورت عدم رعایت محدودیت‌های ذکرشده، آن تعداد از اوراق اختیار فروش تبعی که برای خریدشان به محدودیت‌های عنوان شده توجه نشده باشد، فاقد اعتبار می‌شود و مبلغ پرداختی توسط خریدار پس از کم‌شدن هزینه‌ها، به عرضه‌کننده تعلق می‌گیرد.

یادگیری تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال چیست از زمان ظهور بازارهای مالی سرمایه‌گذاران همواره سعی دارند به واسطه روش‌های مختلف آینده این بازارها را پیش‌بینی کنند. عده‌ای به استفاده از گذشته قیمت برای پیش‌بینی وضعیت آینده دارایی‌ها روی آوردند. بعدها این روش به تحلیل تکنیکال یا نموداری شهرت یافت. تحلیل تکنیکال شامل بررسی تمام داده‌های مرتبط با قیمت در گذشته برای درک رفتار قیمتی یک دارایی و پیش‌بینی آینده آن است. این روش تحلیل بازار طرفداران بسیاری دارد و در حال حاضر حداقل جزو استراتژی های معاملاتی محبوب اکثر فعالان بازار مالی است.

از ویژگی‌های غیرقابل انکار تحلیل نموداری، گستردگی ابزارهای آن است. یادگیری و فهم اغلب مفاهیم تکنیکالی ساده‌ بوده و اکثر افراد در مدت کوتاهی نحوه استفاده از این ابزار را فرامی گیرند.

با استفاده از اصول تحلیل تکنیکال می‌توان، نمودار قیمت هر دارایی را تجزیه و تحلیل نمود. در این زمینه فقط باید با توجه به شرایط هر نماد، از ابزار و روش متناسب با آن استفاده کرد. از دیگر قابلیت‌های این روش، امکان تحلیل و معامله‌گری در دوره‌های زمانی مختلف کوتاه‌ مدت، میان مدت و بلندمدت است.

تحلیل نموداری امروزه بسیار گسترش یافته و دربرگیرنده روش‌های مختلفی نظیر الیوت، پرایس اکشن، فیبوناچی، چنگال اندروز و… است. یکی از الگوهای کندلی کاربردی کندل چکش یا Hammer است. این الگو یک الگوی تک کندلی است. کندل چکش در روند نزولی بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران است که در واقع تشکیل آن نشانه بازگشت روند است.

یکی از مراحل اصلی تحلیل به روش پرایس اکشن تحلیل کندل است. به طور کلی سایه کندل نشانگر تقابل بین خریداران و فروشندگان است و هر چه این سایه بلندتر باشد حجم معاملات بیشتر است. سایه بلند در زیر کندل به معنای این است که فروشندگان در تلاشند تا قیمت را پایین بیاورند و خریداران با خریدهای خود قیمت را بالا آورده و تلاش فروشندگان را خنثی می کنند.

کندل چکش یک از نشانه های اتمام روند نزولی است. این الگو در کنار دیگر نشانه ها سیگنالی جهت بازگشت روند و آغاز روند صعودی یا شروع یک اصلاح در نظر گرفته می شود.

کندل چکش به تنهایی تعیین کننده هیچ نتیجه ای نیست و باید در موقعیت خود بررسی شده و با دیگر الگوها تحلیل شود. برای مثال اگر در یک روند نزولی کندل چکش تشکیل شود باید چک شود که آیا بازار به یک ناحیه حمایتی قدرتمند رسیده یا خیر. واضح است که وجود چند عامل در کنار یکدیگر بر اعتبار تحلیل می افزاید.

کندل  چکش خود بر اساس صعودی یا نزولی بودن کندل به دو نوع تقسیم بندی می شود. برای مطالعه بیشتر صندوق سرمایه گذاری مشترک را نیز بخوانید.

سخن پایانی

همیشه برای سرمایه‌گذاری در بازارها افق سرمایه‌گذاری بلندمدت یک مزیت است. محدودیت‌های معاملاتی فعلی در بازارهای دلار و سکه و رکود بازار مسکن، ما را متقاعد می‌کند که با نگاهی به عملکرد گذشته بازارها، بازار سرمایه را به عنوان بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کنیم.

در این سرمایه گذاری می توانید از روش های تحلیلی برای موفقیت بیشتر استفاده کنید. تحلیل تکنیکال روشی برای انتخاب سهام خوب در بازار بورس است. از مزیت های تحلیل تکنیکال این است که روش‌های تکنیکالی به دلیل وجود پارامترهای مشخص و محاسباتی، در بستر زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف قابلیت پیاده‌سازی دارند.

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : آموزش حرفه ای بورس, اوراق اختیار فروش تبعی, بورس چیست,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:39 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 34 | |

آموزش مفاهیم اصلی بورس

شرکت ها برای تامین مالی خود از دریافت وام یا سرمایه گذاری در بورس کمک می‌گیرند. خارج از بورس برای تامین مالی باید از بانک ها و دیگر نهادهای مالی وام دریافت کنند. وام ها باید پس از سررسید با مقدار معینی بهره پرداخت شوند که از این نظر سرمایه گذاری در بورس برای شرکتی که در بورس پذیرفته شده است، می‌تواند مناسب تر باشد. در این شرایط به جای دریافت وام از بانک و پرداخت آن با بهره، سهام خود را در بازار بورس عرضه می کنند و از این طریق تامین مالی شده و افراد را در سود و زیان خود سهیم می کنند.

علاوه بر این سرمایه گذاری در بورس مزیت های دیگری برای شرکت ها دارد. در صورتی که عملکرد شرکت خوب باشد، سهام شرکت به سرعت به فروش می‌رسد و تامین مالی شرکت نیز بدون دریافت وام انجام می شود. اما مزیت اصلی معافیت از مالیات بودن فعالیت های شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

بورس نقش زیادی در رشد و رونق اقتصادی کشور دارد. به همین دلیل جهت ایجاد انگیزه بیشتر برای شرکت ها قوانینی وضع شده تا شرکت‌هایی که سهامشان در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرد، از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند. چون این معافیت ها موجب کاهش هزینه های مالی شرکت و افزایش سودآوری آن می‌شود، شرکت‌ها شرایط لازم برای ورود به بورس یا حضور مداوم در آن را مهیا می کنند تا بتوانند از این مزیت بزرگ بازار سرمایه بهره‌مند شود.

شرکت های پذیرفته شده در بورس به آسانی می‌توانند به واسطه کارگزاری‌ها، سهام خود را به فروش برسانند. این موضوع نقدشوندگی سهام شرکت های بورسی را نسبت به شرکت های خارج از بورس بیشتر می کند. نقدشوندگی بالا نه تنها برای شرکت بلکه برای سرمایه‌گذاران مزیت بزرگی محسوب می‌شود. در حالیکه شرکت‌های خارج از بورس برای فروش سهام و انتقال مالکیت باید مراحل طولانی اداری و سنتی را جهت بازاریابی جذب سرمایه گذار و خریدار سهام را طی کنند.

چطور وارد بازار بورس شویم؟

اولین قدم برای شروع معاملات بورسی انتخاب کارگزاری مناسب است. کارگزاری‌ نهاد واسطه‌ای بین سرمایه‌گذار و بازار برای خرید و فروش سهام است. کارگزاری های مختلفی برای خدمات رسانی به سرمایه گذاران بازار سرمایه در حال فعالیت هستند. پس از انتخاب کارگزاری و بررسی خدماتی که به شما ارائه می‌کند، باید با مراجعه به کارگزاری نسبت به ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنید.

کد بورسی مانند شماره حساب بانکی شما است و با استفاده از آن می‌توانید معاملات خود را در بازار بورس اوراق بهادار تهران انجام دهید. افراد با هر سن و هر تحصیلاتی می‌توانند جهت دریافت کد بورسی اقدام کنند. برای افراد زیر 18 سال دریافت کد بورسی توسط پدر، مادر و یا ولی قانونی امکان‌پذیر است. تمامی افراد بعد از دریافت کد بورسی می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری معاملات خود را انجام دهند.

بسیاری از معاملات بازار سرمایه در بستر سامانه‌های معاملاتی بازار بورس و به صورت آنلاین انجام می شوند. شما به وسیله کامپیوتر، تبلت و یا حتی گوشی تلفن همراه خود می‌توانید به سامانه‌های معاملاتی بورس و سامانه کارگزاری خود دسترسی پیدا کنید. با مطالعه نحوه کارکرد سامانه‌های معاملاتی آنلاین شما می‌توانید راه استفاده از این سامانه‌ها و سایت‌ها را به خوبی یاد بگیرید و با دسترسی سریع به اینترنت، به سرعت سهام خود را خرید و فروش کنید. سامانه معاملاتی آنلاین سرعت معاملات را بسیار افزایش داده‌ است.

شاخص بورس چیست؟

شاخص بورس از اولین مفاهیمی است که بعد از ورود به بازار با آن برخورد می کنید. بررسی و تحلیل شاخص بورس این امکان را به معامله گر خواهد داد که اطلاعات کاملی از وضعیت گذشته و حال بورس به دست آورده و با کمک روش‌های نموداری به پیش‌بینی آینده سهم های بازار بپردازد.

به خصوص که سرمایه‌گذاران بزرگ، برای سرمایه‌گذاری در این عرصه توجه ویژه‌ای به شاخص‌ها دارند. بنابراین برای هر سرمایه‌گذار تحلیل و شناخت درست از شاخص کل و دیگر شاخص های بازار ضروری است. شاخص‌ها نیز دارای انواع مختلفی در بازار سرمایه هستند، که تحلیل هر کدام کارکرد خاص خود را برای تحلیل بازار و گروه‌های مختلف دارد.

در بورس شاخص قیمت و بازده نقدی یا همان شاخص بورس تهران که بیشتر از آن نام برده می‌شود، شناخته شده ترین شاخص بورس است. شاخص کل یکی از پرکابردترین شاخص‌ها در بازار سرمایه است. این ‌شاخص سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را نشان می‌دهد. البته شاخص کل تحولات و نوسانات بازار را که بیانگر متوسط بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است نیز نشان می دهد.

تغییرات شاخص کل به عواملی همچون میزان بزرگی شرکت‌ها و تعداد سهام و سرمایه آن‌ها بستگی دارد. شرکت‌های بزرگی که سهام‌ آن‌ها بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرند، اثرگذاری بیشتری در شاخص کل در مقایسه با شرکت‌های کوچک دارند. پس شاخص کل را می توان آینه میزان تغییرات قیمت و سود سهام شرکت‌های بزرگ برشمرد.

فیلم آموزش نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در بورس نوعی استراتژی معاملاتی است. در بازار بورس به معامله‌گرانی که با هدف کسب سود ناشی از تغییرات قیمت سهم، وارد مبادلات با ریسک زیاد می‌شوند نوسانگیر می گویند. حال این کسب سود می‌تواند به‌ طور مستقیم از نوسانات قیمتی سهم یا به شکل غیرمستقیم و ناشی از سود تقسیمی شرکت‌ها باشد.

عامل موثر در نوسان گیری روند قیمتی سهم قیمت است. بنابراین آشنایی با روش تحلیل تکنیکال که قیمت ها را بررسی می کند و شناسایی نقاط حمایت‌ و مقاومت اهمیت زیادی دارد. این ابزارها منجر به کسب سود بیشتر از خرید سهم در کف و فروش آن در سقف می‌شود.

نوسان‌گیران معمولا با نوسانات بازار همراه هستند و قیمت‌های لحظه‌ای و صف‌های خرید و فروش را دنبال و تصمیمات خود را نیز بر همین مبنا اتخاذ می‌کنند. اما از آن جایی که ‌تغییرات قیمت در واحد زمان سرعت‌ ثابتی ندارد، بعضی از نوسان‌گیران در مدت زمان طولانی‌تری نوسان گیری را انجام می دهند.

نوسان گیری در بورس یا سایر بازارهای مالی نیاز به مشاهده فیلم آموزش نوسان گیری در بورس و کسب تجربه و شناخت بازار و داشتن مهارت در تابلوخوانی و بازارخوانی دارد. می‌توان گفت که هر سرمایه‌گذاری قادر به انجام این کار نیست. چه ‌بسا سرمایه‌گذارانی که بدون تجربه کافی به دنبال نوسان گیری رفته‌اند و طولی نکشیده است که بخشی از سرمایه خود را از دست داده‌اند. بنابراین هرگز نقش دانش، مهارت و تجربه را نادیده نگیرید.

سخن پایانی 

در این متن بررسی کردیم که ورود به بورس مزیت های بسیاری برای شرکت ها و سرمایه گذاران این بازار دارد. اما برای موفقیت در این بازار باید با مفاهیم اصلی آن آشنا باشید و بعد به دنبال کسب سود از روش هایی مثل نوسانگیری بروید. نوسان گیری روشی با ریسک بسیار زیاد است. با این حال نوسانگیران در زمانی بسیار کوتاه تصمیمات مهمی را اتخاذ می‌کنند که می‌تواند سود قابل توجی را برایشان به همراه داشته باشد. داشتن برنامه دقیق و شناخت بازار تا حدودی از ریسک این استراتژی می‌کاهد.

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : سرمایه گذاری در بورس, فیلم آموزش نوسان گیری در بورس,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:39 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 28 | |

آموزش بورس از مبتدی تا پیشرفته

برای ورود به بورس باید از صفر شروع کنید. شاید بتوان گفت از ابتدایی ترین موضوعات باید شروع کرد تا در بازار بورس به موفقیت بیشتر رسید. اگر یک فرد مایل است تا در بورس فعالیت داشته باشد باید بداند که چگونه وارد بورس شود. شما با آموزش بورس از صفر و کسب تجربه در این بازار در واقع قادر خواهید بود تحلیل های خود را با دقت بیشتری انجام دهید، سود بیشتری از بازار کسب کنید و از ضررهای خود بکاهید.

قدم بعد یادگیری معامله گری و چگونگی نحوه خرید و فروش سهام در بورس است. در این خصوص نیز می توان به دوره های متنوع یا مختلفی که برای معامله گری گذاشته می شود و یا کارگاه هایی که در این خصوص برگزار می شود رجوع کرد.

ساعت کاری بورس

روزهای کاری سازمان بورس و اوراق بهادار ایران شنبه تا چهارشنبه است. در روزهای پنجشنبه و جمعه و دیگر روزهای تعطیلات رسمی بازار سرمایه نیز تعطیل است و هیچ‌ معامله‌ای در این بازار انجام نمی‌شود.

ساعت کاری معاملات بورس ایران به دو قسمت تقسیم می شود. ساعت پیش‌گشایش و ساعت انجام معامله. از ساعت 8:45 تا ساعت 9 صبح فرآیند سفارش‌گیری انجام می‌شود و شما می‌توانید سفارش خرید یا فروش سهام مورد نظرتان را در این مدت زمان ثبت نمایید. اما در این بازه زمانی معامله‌ای انجام نمی‌شود. امکان حذف سفارش‌های قبلی در این بازه زمانی وجود دارد و شما می‌توانید سفارش را حذف یا ویرایش کنید.

بعضا بازیگران بازار بورس از این موضوع برای جلب توجه سرمایه‌گذاران به سهمی خاص استفاده می‌کنند. به این ترتیب در زمان پیش‌گشایش برای خرید یا فروش سهمی ثبت سفارش می‌کنند. حجم بالای سفارشات توجه دیگران به سهم را بیشتر می کند و باعث تصمیم‌گیری آن ها برای خرید و فروش آن سهم می شود. اما بازیگران سهم قبل از آغاز زمان معاملات سفارشات خود را حذف می‌کنند. به این ترتیب می توان ادعا کرد که بسیاری از سفارشات خرید و فروشی که در بازه زمانی پیش‌گشایش بازار ایجاد می‌شوند، برای جلب نظر سرمایه‌گذاران است. این وضعیت معمولا قبل از آغاز زمان معاملات به حالت عادی برمی‌گردد و سفارشات واقعی باقی می‌مانند.

از ساعت 9 معاملات رسمی بازار سرمایه آغاز می‌شود و خرید و فروش انجام می شود. نمادهایی که وضعیت خوبی دارند در ساعات اولیه آغاز معاملات با حجم‌های بالا معامله می‌شوند. معمولا بقیه سهم‌ها در ساعات ابتدایی با حجم زیادی معامله نمی‌شوند. حدودا از ساعت 10:30 بازار شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد و معامله گران معاملات خود را با جدیت جلو می برند.

روش های خرید و فروش سهام در بورس

کد بورسی عبارتست از کدی ثابت که به سهامداران اختصاص داده می شود تا در هنگام خرید و فروش سهام از آن استفاده کنند. این کد متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت است. این کد در معاملات سهام، کارکردی مشابه شماره حساب بانکی دارد. مثلا فردی که نام خانوادگی او علوی است ممکن است کد معاملاتی به صورت علو 05923 داشته باشد.

این کد برای اشخاص حقوقی وابسته به ماهیت آن شامل سه حرف ابتدایی کلمات مذکور مانند: موس، شرک و ... به همراه یک کد عددی 5 رقمی است. دریافت کد معاملاتی ، معمولا ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی را نیاز دارد. این مدارک را به یکی از کارگزاران تحویل دهید. اطلاعات متقاضی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شده و در صورت عدم وجود مغایرت در اطلاعات متقاضی، طی حداکثر 2 روز کاری کد بورسی برای او صادر می شود. به کد معاملاتی بورس اصطلاحا کد سهامداری نیز گفته می شود.

 

فیلم آموزش خرید و فروش آنلاین سهام

اصولا خرید و فروش سهام در بورس از طریق چهار روش حضوری، تلفنی یا مرکز تماس، اینترنتی و آنلاین انجام می شود.

در روش های دیگر مشتری سفارش خود را نزد کارگزار خود ثبت می کنند و کارگزار در ساعات معاملات سفارشات را در سامانه خرید و فروش بورس وارد می کند. اما در روش معاملات برخط یا معاملات آنلاین، مشتری مستقیم سفارش خرید یا فروش را در سامانه بورس ثبت می کند. ثبت سفارش از این طریق تنها در ساعات معاملاتی بورس ممکن است و در خارج از این ساعات نمی توان سفارشی ثبت کرد. فیلم آموزش خرید و فروش آنلاین سهام نشان‌ می‌دهد که استفاده از معاملات برخط امکان دسترسی مستقیم به هسته معاملات و انجام معاملات اوراق بهادار را بدون واسطه و در کمترین زمان ممکن برای مشتریان فراهم می کند.

در سامانه معاملات برخط هر فرد یک معامله گر است و برای خرید و فروش سهم نیازی به واسطه و مراجعه به کارگزاری نیست و تنها با استفاده از اینترنت و با وارد کردن نام کاربری و شناسه عبور خود می تواند معاملات خود را در سیستم انجام دهد.

کد معاملات برخط یا کد آنلاین، کدی است که فرد برای تسهیل انجام معاملات آن را دریافت می کند. با این کد فرد مجاز به انجام معاملات مستقیم و آنلاین است و نیاز به ثبت سفارش حضوری نخواهد داشت. هر فرد می تواند چند کد آنلاین از کارگزاری های مختلف داشته باشد.

آموزش اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI که مخفف Relative Strength Index می باشد با روابط پیچیده ریاضی محاسبه می گردد. اندیکاتور RSI به عنوان شاخصی برای نشان دادن قدرت نسبی بازار در افزایش یا کاهش قیمت استفاده می‌شود. این اندیکاتور بین دو خط افقی در نوسان است و مقداری بین اعداد صفر تا صد را نشان می‌دهد. مقدار عددی بیشتر این شاخص نشانگر قوی بودن روند خرید است. مقدار عددی کمتر نیز نشانگر قوی بودن روند فروش است آموزش اندیکاتور RSI

نکته ای که در مورد RSI باید به آن توجه نمود این است که ممکن است خروج RSI از مناطق اشباع فقط با نوسان قیمتی صورت بگیرد. در محاسبات اندیکاتور RSI دوره محاسباتی معمولا 14 است و برای محاسبه مقدار RSI یک کندل خاص، باید از اطلاعات 14 کندل قبل استفاده کرد. در انجام این محاسبات اگر تایم فریم موردنظر هفتگی باشد، محاسبات با 14 کندل هفتگی انجام می‌شود. به همین ترتیب اگر تایم فریم موردنظر روزانه باشد، محاسبه با 14 کندل روزانه انجام می‌شود و در انجام محاسبات ورود تایم فریم خاصی ضروری نیست. سرمایه گذاری در بورس

سخن پایانی

برای شروع بورس باید از آموزش بورس غافل نشوید. در آموزش بورس از صفر شروع کنید و با مفاهیم و اصطلاحات بورسی آشنا شوید. سرمایه گذاری در بورس را به صورت گام به گام دنبال کنید. تا زمانی که درک کافی از مفاهیم اولیه بازار، تحلیل بنیادی (تحلیل بنیادی چیست؟) و تحلیل تکنیکال پیدا نکرده‌اید و در کل آنچه را که یک سرمایه گذار مبتدی و یک سرمایه گذار حرفه ای برای موفقیت نیاز دارد فرانگرفته‌اید، لازم است تا از انجام معاملات مستقیم اجتناب کنید.

موضوع :
برچسب ها : آموزش بورس از صفر, فیلم آموزش خرید و فروش آنلاین سهام, آموزش اندیکاتور RSI,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در سه شنبه 25 آبان 1400ساعت 16:47 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 27 | |

آموزش جامع بورس از صفر

امروزه، یکی از فعالیت‌های مفید و پرسود اقتصادی، ورود به بازار سهام و فعالیت در آن است. اما این حوزه نیز مانند هر زمینه دیگری یک موضوع تخصصی محسوب می‌‌شود و هر فردی که علاقه‌‌مند به فعالیت در زمینه بورس و بازارهای مالی است، باید آموزش‌های لازم را برای یک فعالیت اقتصادی مطمئن، دیده باشد.

 

اگر هیچ اطلاعاتی در مورد بورس ندارید و نمی‌دانید که برای آموزش بورس به‌کجا مراجعه کنید بهتر است از سایت‌های آموزش بورس غافل نشوید. این سایت‌ها منابعی را در اختیارتان می‌گذارند که می‌توانید به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنید و صفر تا صد آموزش بورس را فرا بگیرید. بنابراین برای آموزش رایگان بورس میتوانید از منابع بسیاری استفاده کنید.

برخلاف تصور بازار سرمایه بازاری کند، بلندمدت و نیازمند صبر است. در مورد یک سهم با اطمینان بیشتری می‌توانیم از بازه‌های بلندمدت‌تر صحبت کنیم. با این وجود خیلی وسوسه‌انگیز است که هرروز قیمت سهم را چک کنید. هرروز سهمی را بخرید و سهمی دیگر را بفروشید. اگر قیمت سهم پایین می‌آید وحشت‌زده شوید و در صف فروش بنشینید و منتظر مشتری برای سهم بمانید. اما بعد از یک یا چند سال زمانی که به همان سهم ها نگاه کنید متوجه می شوید که قیمت ها در طول این بازه زمانی خیلی بیشتر از توقع شما رشد کرده است.

آموزش خرید و فروش سهام در بورس

شفافیت و قانونی بودن بازار بورس آن را به مکانی امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. بورس بازاری قانونی برای فعالیت و کسب سود است که کلیه سرمایه‌گذاران آن از حمایت قانونی برخوردارند. مزیت‌های بازار بورس سبب جذب سرمایه‌گذاران به این بازار شده است. در ادامه قصد داریم تا مراحل ورود به بازار بورس را بررسی کنیم و به آموزش خرید و فروش سهام در بورس بپردازیم.

اولین قدم برای شروع معاملات بورسی انتخاب کارگزاری مناسب است. کارگزاری‌ نهاد واسطه‌ای بین سرمایه‌گذار و بازار برای خرید و فروش سهام است. پس از انتخاب کارگزاری و بررسی خدماتی که به شما ارائه می‌کند، باید با مراجعه به وبسایت کارگزاری نسبت به ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنید.

کد بورسی مانند شماره حساب بانکی شما منحصر به فرد است و با استفاده از آن می‌توانید معاملات خود را در بازار بورس اوراق بهادار تهران انجام دهید. با توجه به جدیدترین قانون سازمان بورس، افراد با هر سن و هر تحصیلاتی می‌توانند جهت دریافت کد بورسی اقدام کنند. برای افراد زیر 18 سال دریافت کد بورسی توسط ولی قانونی آن ها امکان‌پذیر است. تمامی افراد بعد از دریافت کد بورسی می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری معاملات خود را انجام دهند.

بسیاری از سامانه‌های معاملاتی بازار بورس آنلاین هستند و شما به وسیله گوشی خود نیز می‌توانید به سامانه‌های معاملاتی بورس و کارگزاری دسترسی پیدا کنید. با مطالعه نحوه کارکرد سامانه‌های معاملاتی آنلاین شما می‌توانید راه استفاده از این سامانه‌ها و سایت‌ها را به خوبی یاد بگیرید و با دسترسی سریع به اینترنت، به سرعت سهام خود را خرید و فروش کنید. سامانه های معاملاتی آنلاین خریدار و فروشنده را به یکدیگر نزدیک کرده و سرعت معاملات را بسیار افزایش می دهند.

نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت است. افرادی که در بازه زمانی کوتاه مدت از نوسان قیمت ها بهره می برند، نوسان گیر نامیده می شوند. نوسان گیری نیازمند دانش و مهارت بالای تابلو خوانی و بازار خوانی است. هر سرمایه گذاری قادر به نوسان گیری در بورس نیست. اما نوسان گیری معمولا در کدام حالت بازار انجام می شود؟ بازار دارای سه حالت صعودی، نزولی و خنثی است. در بازار صعودی، مناسب ترین استراتژی خرید و نگهداری است و در بازار نزولی، بهترین اقدام، نظاره‌گر بودن و ورود در پایان روند نزولی است. بهترین حالت برای نوسان گیری، بازار خنثی است. بدین صورت که در کف قیمتی سهم خریداری شده و در سقف قیمتی فروخته شود.

صندوق سرمایه‌ گذاری چیست؟

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شمار می آیند. صندوق ‌های سرمایه گذاری فرصت کسب درآمد با هر دانش و اطلاعاتی از بازار را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. با خرید واحدهای صندوق های سرمایه ‌گذاری حتی دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی برای فرد ممکن می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و... باشد که صدها یا هزاران نفر، مبلغی در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مدیریت حرفه ای دارایی ها، کاهش ریسک سرمایه گذاری، نظارت و شفافیت اطلاعاتی، نقد شوندگی بالا و صرفه جویی نسبت به مقیاس سرمایه گذاری می باشد. صندوق های سرمایه گذاری خود به انواع مختلف تقسیم می شوند. صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، صندوق های سرمایه گذاری در سهام، صندوق های سرمایه گذاری مختلط و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) از انواع این صندوق های می باشند.

سرمایه گذاری در صندوق با درآمد ثابت شبیه به ‌حساب سپرده در بانک است. با این تفاوت که در بازه‌ کوتاه ‌مدت می‌توانید از سرمایه گذاری دارایی خود سودی معادل سرمایه‌گذاری بلندمدت استخراج کنید.

سرمایه گذاری در صندوق‌های کالایی مانند صندوق سکه، عملا شبیه به خرید سکه طلا است. حتی معادل سکه‌ای که می‌خرید، در بورس کالا سکه فیزیکی وجود دارد. ریسک این نوع معامله بسیار کم‌تر از ریسک خرید سکه به ‌صورت فیزیکی است و دردسرهای نگهداری کالای فیزیکی را با خود به دوش نمی کشد.

یکی از ویژگی‌های یک دارایی خوب، این است که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد، یعنی بتوان آن را سریع به پول نقد تبدیل کرد. واحد های صندوق های سرمایه گذاری قابلیت نقدشوندگی خوبی دارند. صندوق های سرمایه گذاری با نام های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند. برای اینکه شما بتوانید صندوق سرمایه گذاری مورد نظر خود را پیدا کنید می توانید از وب سایت شرکت فناوری مدیریت بورس تهران استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به آموزش بورس انداختیم و اهمیت آن را برای ورود به بروس بررسی کردیم. دریافتیم که برای ماندگار شدن در بازار به عنوان یک معامله گر موفق باید ابتدا بورس را به خوبی فرا بگیریم. همچنین مزیت‌های آموزش بورس را بررسی کردیم. دریافتیم که اگر به صورت گام به گام این مسیر را طی کنیم و مفاهیمی مانند ورود به بازار، سرمایه گذاری، تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، روانشناسی بازار و ... را یاد بگیریم، در بازار سرمایه موفق خواهیم بود. یادگیری هیچ‌کدام از این مفاهیم سخت نیستند. بعد از چند ماه بررسی درست در سایت های اینترنتی، کتاب‌های بورسی، کار با سامانه معاملات مجازی، خرید عرضه اولیه ها و در نهایت شروع به خرید و فروش با مبالغ اندک، به ‌سادگی می‌توانید با مفاهیم کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران آشنا شوید و معاملات موفقی را در آن به ثبت برسانید.

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : صندوق های سرمایه گذاری, آموزش رایگان بورس, آموزش خرید و فروش سهام, نوسان گیری در بورس,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:38 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 34 | |

اصطلاحاتی از بورس که باید بدانید!

یکی از نکات مهم برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس، یادگیری و تسلط به مفاهیم بورسی است. معامله‌گرانی که با شناخت و دانش بورسی در این بازار گام برمی‌دارند، معاملات خود را به شکل بهتری برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند. داشتن استراتژی معاملاتی در بازار بورس از ارزش بالایی برخوردار است و در این مقاله قصد داریم به برخی مفاهیم و تکنیک‌های بسیار مهم برای کسب سود بیشتر در این بازار بپردازیم. پیشنهد می‌کنیم برای افزایش سطح دانش بورسی خود، با این مقاله با ما همراه باشید.

 

آموزش RSI پیشرفته

آموزش RSI پیشرفته اندیکاتور یکی از ابزارهای تحلیل سهام در بازار بورس است که از انواع مختلفی تشکیل شده است. اندیکاتورها با استفاده از محاسبات ریاضی و معادلات پیچیده و به کارگیری قیمت سهم و حجم معاملات، اطلاعات مهمی را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد. از این ابزار برای کشف الگوی حرکتی و پیش‌بینی جهت روند سهم در روزهای آتی استفاده می‌شود

نام دیگر اندیکاتور RSI «شاخص قدرت نسبی» است. تحلیل‌گران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند نقاط بازگشتی سهم در بازار را تشخیص دهند. به زبان ساده، با استفاده از این اندیکاتور می‌توان قدرت بازار و قدرت خریدارها و فروشند‌گان را نسبت به هم، مشاهده و بررسی کرد. به طور معمول بازه زمانی مورد نظر در این اندیکاتور، 14 روز است. کاربردهای این اندیکاتور در روند معاملات بازار بورس، عبارت‌اند از:

  1. هشدار: با استفاده از این ابزار می‌توانید زودتر از سایر سرمایه‌گذاران از روندهای بازگشتی یا تغییر الگوی حرکتی سهم در بازار، مطلع شوید.
  2. پیش‌بینی: اندیکاتور RSI یک ابزار ایده‌آل برای پیش‌بینی روند حرکتی سهم در آینده است.
  3. تایید: تحلیل‌گران برای تایید اعتبار تحلیل‌هایی که انجام داده‌اند، اغلب از این اندیکاتور معروف استفاده می‌کنند.

 

آموزش MACD

آموزش macd اندیکاتور مکدی مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence است. تحلیل‌گران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند اطلاعات مهمی مانند میانگین متحرک، قدرت، جهت و شتاب یک سهم را از طریق نمودار آن، بررسی کنند. اندیکاتور مکدی از نوع اسیلاتورها بوده و با استفاده از آن می‌توان به راحتی سیگنال خرید و فروش دریافت کرد.

اندیکاتور مکدی از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول «میله‌ها» هستند و بخش بعدی شامل خط سیگنال قرمزرنگ و خط مکدی آبی‌رنگ است. زمانی که میله‌ها از بخش بالایی به سطح صفر نزدیک می‌شوند، شاهد یک «حمایت» در سهم هستیم و اگر این میله‌ها از پایین به سطح صفر نزدیک شوند، یک «مقاومت» در روند معاملات سهم به وجود خواهد آمد. به زبان ساده سطح صفر در این اندیکاتور، تشخیص دهنده سطوح حمایتی و مقاومتی در سهم است.

در بعضی موارد، ممکن است شاهد یک واگرایی در اندیکاتور مکدی باشیم. در نمودار اصلی سهم، یک قله بلندتر از قله قبلی وجود دارد و در نمودار اندیکاتور، قله‌ای پایین‌تر از قله قبلی را می‌بینیم. اگر با استفاده از خطوط روند دو قله نمودار اصلی را به هم وصل کنیم و در قسمت اندیکاتور دو قله متناظر را هم به یکدیگر وصل کنیم شاهد یک واگرایی منفی خواهیم بود. واگرایی منفی به معنی سیگنال فروش است. واگرایی مثبت بین نمودار اصلی سهام با اندیکاتور مکدی، نشان‌دهنده سیگنال خرید خواهد بود.

 

احراز هویت غیرحضوری کارگزاری

همان‌طور که می‌دانید، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سامانه سجام را به منظور جمع‌آوری اطلاعات فعالان بازار سرمایه، راه‌اندازی کرده است. در حال حاظر هر فرد برای ورود به بازار سرمایه ملزم است در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کند. احرازهویت سجام به دو روش قابل انجام است. اگر قصد مراجعه حضوری داشته باشید، می‌توانید به دفاتر پیشخوان و شعب کارگزاری آگاه مراجعه کنید. اگر قصد دارید این مرحله را به صورت آنلاین انجام دهید، باید در نظر داشته باشید که داخل سامانه سجام برخی از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای احرازهویت آنلاین معرفی شده است و با نصب آن‌ها به راحتی می‌توانید این مرحله رو به صورت غیرحضوری انجام دهید.

علاوه بر احرازهویت سجام، افراد باید برای کد بورسی هم یک بار احرازهویت کنند. احراز هویت کد بورسی هم مانند کد سجام، به دو صورت انجام می‌شود. افراد می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنند. برای احرازهویت حضوری می‌توانید مستقیم به دفاتر امور پیشخوان یا شعب کارگزاری مورد نظر مراجعه کنید و برای احراز هویت غیرحضوری کارگزاری کافی است از طریق درگاه‌‌ها یا اپلیکیشن‌های در نظر گرفته شده، اقدام کنید. همچنین برای بازیابی و دریافت کد پیگیری سجام نیز باید به سایت sejam.ir مراجعه فرمایید.

 

صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای مهم سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، از نوع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شمار می‌آید. این نوع سرمایه‌گذاری بیشتر برای افرادی که دانش یا زمان کافی برای انجام معاملات به صورت مستقیم را ندارند، مناسب است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بنا به نوع ترکیب دارایی‌شان از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند.

انوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • صندوق‌های با درآمد ثابت
  • صندوق‌های سهامی (ETF)
  • صندوق‌های مختلط

صندوق‌های بادرآمد ثابت از کم‌ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. عمده دارایی این صندو‌ها از اوراق با درامد ثابت و اوراق بانکی تشکیل شده و افرادی که دارای ریسک‌پذیری بالایی نیستند، می‌توانند پول خود را در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری تزریق کنند. در نقطه مقابل، صندوق‌های سهامی دارای ریسک بیشتری هستند. درصد زیادی از دارایی‌های این صندوق‌ها از اوراق بهادار تشکیل شده و نوسانات قیمتی در بازار بورس به صورت مستقیم در این صندوق‌ها تاثیرگذار است. صندوق‌های مختلط هم به نوعی حد وسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و تقریبا نیمی از دارایی‌های این صندوق‌ها از اوراق بادرامد ثابت و اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی تشکیل شده و همین امر منجر می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کمتر شود.

 

پرسودترین سرمایه گذاری در بورس

پرسودترین سرمایه گذاری در بورس سرمایه‌گذاری در بورس با استفاده از روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. به عنوان مثال برخی از افراد با دریافت یا خرید سیگنال بورسی در این بازار فعالیت می‌کنند. برخی دیگر با توجه به هیجانات، اخبار و شایعاتی که در بازار بورس منتشر می‌شود، به خرید و فروش سهام مشغول می‌شوند. گروه سوم افرادی هستند که بهتر از دو گروه قبلی عمل می‌کنند و همیشه سود قابل توجه‌ای را در این بستر سرمایه‌گذاری به دست می‌اورند. این افراد سعی می‌کنند با کسب دانش بورسی و به روز نگه داتن این اطلاعات مهم، معاملات خود را برنامه‌ریز و مدیریت کنند.

به عبارت دیگر این افراد با تنظیم یک استراتژی معاملاتی مناسب، به دید وسیع و ذهن بازتری نسبت به سایر سرمایه‌گذاران در بازار بورس، حرکت می‌کنند. داشتن استراتژی معاملاتی و به روز نگه داشتن آن یکی از ارکان بسیار مهم در انجام معاملات است. این سرمایه‌گذاران با استفاده از تکنیک‌های معاملاتی و تجربیات خود، به شکل بهتری در بازار بورس عمل می‌کنند و همیشه برای خود یک حد سود و حد زیان را در نظر می‌گیرند.

یکی دیگر از نکات مهم در کسب سود بیشتر در ازار بورس، تنوع در ترکیب دارایی پرتفوی بورسی است. افرادی که اسرار دارند فقط سهام یک شرکت بورسی را خریداری و نگه داری کنند، بیشتر در معرض ضرر و زیان هستند تا افرادی که پرتفوی بورسی خود را از چند سهام مختلف تکشل داده‌اند. ممکن است در بعضی از روزها وضعیت بازار بورس هیجانی شود و سهم‌های مختلف روند نزولی به خود بگیرند در این وضعیت سرمایه‌گذارانی که تک سهم هستند بیشتر از سایر سرمایه‌گذاران در بازار بورس، ضرر می کنند.

 

صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت دوره‌ای تقسیم سود می‌کنند و سود حاصل از فرآیند‌های سرمایه‌گذاری سهام‌داران را به صورت ماهانه تقسیم می‌کنند. این روش در گذشته بیشتر در صندوق‌های با درامد ثابت مشاهد می‌شد اما این روزها سایر صندوق‌های سهام و مختلط، از این روش برای تقسیم سود استفاده می‌کنند. برای اطلاع از روش تقسیم سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس، می‌توانید به وب سایت صندوق مورد نظر مراجعه کنید.

سودهای تقسیمی در تاریخ مشخص شده، تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که تا روز پرداخت سود، واحدهای سرمایه گذاری خود را نگه داشته باشند. اگر یک سرمایه‌گذار، تمام واحدهایش را روز قبل از تاریخِ پرداختِ سود باطل کرده باشد (فروخته باشد)، هیچ سودی به حساب ایشان واریز نمی‌شود. این سود به ازای تعداد واحدهایی که سرمایه‌گذار در تاریخ واریز سود دارد، پرداخت خواهد شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سود مورد نظر را در دوره‌های مختلف به صورت یک ماهه، سه ماهه، شش ماه و ... تقسیم می‌کنند.

 

تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل و ارزیابی سهام در بازار بورس است. معامله گران در این روش با استفاده از اطلاعات مختلف و نمودار و قیمت سهام مورد نظر، می‌توانند روند حرکتی سهم را در روزهای آینده پیش‌بینی کنند. تحلیل تکنیکال به نوعی یک استراتژی معاملاتی معتبر است که با استفاده از آن می‌توان بهترین زمان برای خرید و فروش سهام در بازار بورس را تشخیص داد.

با استفاده از تحلیل تکنیکال و ابزارهای متعددی که در آن وجود دارد، می‌توانید سطوح حمایتی و مقاوتی سهم‌های مختلف را تشخیص دهید. در اصل می‌توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال برای خود سیگنال خرید و فروش دریافت کنید. با استفاده از ابزارهای مختلف که در این بستر فراهم شده این امکان را دارید که کسب سود ایده‌آلی در این بازار سرمایه‌گذاری داشته باشید.

دو عامل مهم یعنی تحرکات قیمتی و حجم معاملات در فرآیند تحلیل تکنیکال، دارای اهمیت زیادی است. تحلیل‌گران با استفاده از این اطلاعات می‌توانند اطلاعات مهمی از آینده سهم را به دست بیاورند. برخی از این ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال عبارتند از: اندیکاتورها، حد سودوزیان، خطوط روند، چنگال‌ها، ابزار فیبوناچی و ... . تحلیل‌گران با استفاده از این ابزارها می‌توانند به راحتی نقاط یا سطوح حمایت و مقاومت سهم را پیش‌بینی کنند.

 

خط روند چیست؟

خط روند چیست یکی از ابزارهای تحلیلی برای ارزیابی سهم‌های بورسی است که از بالاترین یا پایین‌ترین قیمت‌ها رسم می‌شود تا در نهایت مسیر آینده سهم را نشان دهد. خطوط روند به نوعی نشان‌دهنده نقاط حمیات و مقاومت در روند معاملات سهم هستند. با استفاده از خطوط روند می‌توان الگوی حرکتی سهم را در بازار بورس تشخیص داد. معامله گران می‌توانند در دوره‌های زمانی مختلفی در سهم مورد نظر، از خطوط روند استفاده کنند.

خطوط روند دارای بعضی محدودیت‌ها هستند مثلا هر گاه داده بیشتری از قیمت در نمودار مشاهده شود، خطوط روند باید از نو ترسیم شوند به عبارت دیگر برای استفاده از این ابزار در ارزیابی حرکتی سهم‌های بورسی در بازار، باید آن را همیشه به روز نگه‌دارید. ممکن است از ترسیم یک خط روند در نمودار یک سهم، برداشت‌های متفاوتی انجام شود مثلا برخی معامله‌گران در یک بازه از کف‌های قیمتی استفاده می‌کنند درحالیکه دیگران ممکن است از پایین‌ترین قیمت بسته شدن در یک دوره زمانی استفاده کنند.

 

کلام آخر

بازار بورس یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری در کشور است. افراد می توانند به راحتی در این بازار سرمایه‌گذاری فعالیت کنند. یکی از ارکان مهم برای شروع معاملات در این بازار، کسب دانش و تسلط به مفاهیم بورسی است. سرمایه‌گذارانی که در این بازار دارای استراتژی معاملاتی هستند و به شکل آگاهانه‌ای از دانش خود در معاملات استفاده می‌کنند، سود بیشتری به دست می‌آورند و فرآیند سرمایه‌گذاری ایشان دارای ریسک پایین‌تری نسبت به سایر سرمایه‌گذاران است. برای همین در این مقاله سعی کردیم به برخی نکات و تکنیک‌های بسیار مهم و کاربردی در بازار بورس اشاره کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش سطح دانش بورسی و یادگیری بعضی مفاهیم کاربردی در این بازار، این مقاله را مطالعه کنید.

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : آموزش RSI پیشرفته, آموزش MACD, احراز هویت غیرحضوری کارگزاری, صندوق های سرمایه گذاری, پرسودترین سرمایه گذاری در بورس, صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه, خط روند چیست؟, تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:38 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 56 | |

مبانی سرمایه گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری از گذشته‌های دور تا به حال، یکی از روش‌های حفظ ارزش پول و کسب سود از سرمایه خود بوده است. توجه به سرمایه‌گذاری در دهه‌های اخیر و به خصوص این سال‌ها، بیشتر شده است. تورم یکی از عامل‌های کاهش ارزش پول و افزایش قیمت کالاها است، افراد به منظور نگه‌داری از سرمایه و جلوگیری از کم شدن ارزش آن، می‌توانند به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. «بازار بورس» یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری برای تمام افراد جامعه است. این بازار در دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاران با کسب دانش بورسی، توانسته‌اند سودهای قابل توجه‌ای را در این بازار، کسب کنند. برای همین، کسب دانش و یادگیری برخی نکات مهم در بازار بورس، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد به بعضی از این مفاهیم وتکنیک‌های مهم در این بازار اشاره کنیم، با ما همراه باشید.

سایت کدال چیست؟

سایت کدال چیست؟ سایت کدال به نشانی codal.ir، یک سامانه جامع اطلاع رسانی برای ناشران بازار بورس و فرابورس است. اما منظور از «ناشر» چیست؟ در پاسخ باید گفت، تمام شرکت‌هایی که توسط سازمان بورس مورد پذیرش قرار گرفته و سهام آن‌ها در بازار بورس معامله می‌شود، ناشر می‌گویند. معمولا اکثر معامله‌گران و تحلیل‌گران برای بررسی وضعیت شرکت‌های بورسی و پیش‌بینی روند بعدی سهم‌ها در بازار بورس، از اطلاعات این سامانه استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاران در بازار بورس با توجه به نوسانات قیمتی در سهم‌ها و با امید رشد قیمت در آینده، سهام شرکت‌های مختلف را خریداری می‌کنند. معامله‌گران یک سهم را در قیمت پایین می‌خرند و با گذشت زمان و افزایش قیمت سهم، آن را در بازار به فروش می‌رسانند. نوسان قیمت در سهم‌های بورسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. سرمایه‌گذاران برای بررسی لحظه‌ای وضعیت شرکت و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، می‌توانند به راحتی از گزارش‌های منتشر شده شرکت در سایت کدال، بهره‌مند شوند. گزارش این شرکت‌ها در بازه زمانی سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یک ساله منتشر می‌شود.

اطلاعات این گزارش‌ها در سایت کدال بسیار گسترده است و تحلیل‌گران با استفاده از آن می‌توانند اطلاعات بسیار مهمی را درباره عملکرد شرکت در بازار بورس، کسب کنند. موارد زیر از مهم‌ترین گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال است:

  • صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره
  • گزارش ماهیانه
  • گزارش هیئت مدیره
  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف
  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب
  • گزارش تفسیری مدیریت
  • یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی
  • گزارش افزایش سرمایه

اوراق سلف چیست؟

«اوراق سلف چیست» یکی از ابزارهای مالی در بازار بورس کالای ایران است. این اوراق نوعی اوراق صکوک هستند که امنیت بیشتری نسبت به سایر اوراق مشارکت در بازار سرمایه دارند. تولید کننده یا مالک دارایی، با استفاده از این اوراق می‌تواند به منابع مالی جدیدی دسترسی داشته باشد. به عبارت دیگر، فروشنده با استفاده از اوراق سلف می‌تواند به سرمایه‌ بشتری برای ارائه خدمات و محصولات خود در بازار، دست پیدا کند.

«قرارداد سلف» به قراردادی گفته می‌شود که افراد با استفاده از آن می‌توانند محصولات یک تولیدکننده را به قیمت مشخص، پیش‌خرید کنند. این قرارداد برعکس قرارداد نسیه است چرا که در قرارداد نسیه، فروشنده کالا را تحویل داده و مبلغ معامله را در آینده از خریدار دریافت می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های قرارداد سلف در بازار سرمایه، نداشتن بازار ثانویه است؛ برای همین افراد زیادی از این اوراق استفاده نمی‌کنند چرا که این اوراق هیچ واکنشی در برابر نوسانات قیمتی در بازار ندارد.

مزایای قرارداد سلف برای فروشنده عبارت‌اند از:

  • تامین مالی برای پوشش هزینه‌های تولید
  • اطمینان از فروش محصول بعد از تولید
  • برنامه‌ریزی برای تولید و فروش

مزایای قرارداد سلف برای خریدار عبارت‌اند از:

  • تامین مواد اولیه مورد نیاز به عنوان صنایع پایین دستی
  • اطمینان از قیمت خرید مواد اولیه
  • سرمایه‌گذاری و کسب سود

معاملات الگوریتمی در بورس چیست؟

معاملات الگوریتمی در بورس چیست؟ به معنی انجام معاملات به صورت خودکار یا نیمه خودکار توسط کامپیوتر است. معامله‌گر در این روش، مطابق با استراتژی معاملاتی که در ذهن دارد، الگوریتم مورد نظر را در کامپیوتر وارد می‌کند و ربات (کامپیوتر) به دنبال بهترین موقعیت برای انجام معاملات خواهد بود. یکی از نکات مهم برای استفاده از این روش در معاملات بورس، داشتن اطلاعات قوی و تسلط به بازار بورس است. معامله‌گرانی که بدون استراتژی در این بازار فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند از این روش برای انجام معاملات خود استفاده کنند.

مطابق با فرایند معاملات الگوریتمی، شخص معامله‌گر باید به خوبی سهام مورد نظر را بررسی و ارزیابی کند و یافته‌های خود را در غالب الگوریتم در کامپیوتر تعریف کند و سیستم بر اساس اطلاعات ورودی، دستورها را مرحله به مرحله اجرا می‌کند. متاسفانه استفاده از این روش در بازار بورس ایران مجاز نیست. در گذشته بخشی از معاملات بر این اساس انجام می‌شد اما با گذشت زمان، تعادل بازار از بین رفت و سازمان بورس برای برقراری نظم و تعادل در بازار، استفاده از این ابزار را در روند معاملات سهام، ممنوع اعلام کرد.

مزایای معاملات الگوریتمی عبارت‌اند از:

  • معامله‌گران می‌ توانند استراتژی معاملاتی خود را قبل از اجرا، تست کنند.
  • در مرحله تست امکان بررسی سود و زیان احتمالی وجود دارد.
  • سرعت و دقت بالا در انجام معاملات
  • دخیل نبودن احساسات سرمایه‌گذار که موجب به تصمیمات هیجانی در روند معاملات خواهد شد.
  • بررسی وضعیت بازار و سهم‌های مورد نظر در اسرع وقت.
  • امکان بروز خطا در این روش، در صورت ثبت اطلاعات صحیح، بسیار کم است.

معایب معاملات الگوریتمی عبارت‌اند از:

  • شخص معامله‌گر باید به خوبی به بازار تسلط داشته باشد و هم‌زمان به علم برنامه‌ نویسی هم مجهز باشد. این روش برای مبتدیان مناسب نیست و فقط افراد محدودی می توانند از این روش در معاملات خود، استفاده کنند.
  • در صورتی اشتباه بودن اطلاعات ثبت شده در سیستم، نتایج به دست آمده در روند معاملات، با اهداف معامله‌گر بسیار متفاوت خواهد بود.
  • استفاده از این روش همیشه نیازمند دسترسی به یک سیستم مناسب و اینترنت پر سرعت است.

نقشه کلی بازار بورس

«نقشه بازار بورس چیست» یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بررسی و ارزیابی وضعیت بازار، در روند معاملات است. معامله‌گران با استفاده از نقشه بازار بورس، می‌توانمند به راحتی اوضاع کلی بازار و شرایط معاملات تمام سهم های بورسی را مشاهده کنند. شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس در این نقشه با رنگ‌های متفاوتی نمایش داده می‌شوند. رنگ قرمز تیره به معنی بیشترین افت قیمتی و رنگ سبز روشن به معنی بیشترین رشد قیمتی سهام در بازار است. برای دسترسی به نقشه بازار بورس، می‌توانید از سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها (کارگزاری آگاه) استفاده کنید.

افرادی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند باید به صورت لحظه‌ای از وضعیت بازار مطلع باشند. معامله‌گران با بررسی نقشه بازار، نسبت به ریسک‌پذیر بودن یا نبودن فرایند معاملات در بازار بورس، آگاه می‌شوند. دقت داشته باشید که برای کسب نتایج نهایی، لازم است از سایر ابزارهای تحلیلی در کنار این ابزار استفاده کنید. «تحلیل تکنیکال» و «تحلیل بنیادی» به عنوان دو بازوی قدرتمند در بازار بورس محسوب می‌شوند و سرمایه‌گذاران با استفاده از نکات مهم در استفاده از این ابزارهای تحلیلی، سود‌های قابل توجه‌ای را کسب می‌کنند.

 

کلام آخر

افراد برای حفظ ارزش پول و کسب سود از سرمایه‌ خود، به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. بازار بورس یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری برای تمام افراد جامعه است. یکی از گام‌های مهم برای شروع فعالیت در این بازار سرمایه‌گذاری، کسب دانش بورسی و یادگیری مفاهیم و اصطلاحات مهم در این بازار است. در این مقاله سعی کردیم به برخی از مفاهیم و تکنیک‌های مهم برای آشنایی با این بازار سرمایه‌گذاری، اشاره کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش سطح اطلاعات خود برای انجام معاملات در بازار بورس، این مقاله را مطالعه کنید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقالات آموزش بورس و مقایسه صندوق های درآمد ثابت را مطالعه نمایید.

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : سایت کدال, اوراق سلف, معاملات الگوریتمی در بورس, نقشه کلی بازار بورس, آموزش بورس,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:37 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 64 | |

راهنمای جامع سرمایه‌گذاری در بورس

برای سرمایه‌گذاری در بورس و فعالیت در این بازار، یادگیری مهارت‌های بورسی و تکنیک‌های معامله‌گری اهمیت زیادی دارد. از طرفی آشنایی با مفاهیم و شناخت اصطلاحات کاربردی بازار می‌تواند شما را در درک بهتر ساز و کار  دنیای بورس یاری دهد. در این مطلب 4 موضوع مهم: «تغییر کارگزار ناظر چیست»، «کال مارجین در بورس چیست»، «نسبت p/e چیست» و «اوراق مشتقه چیست» را با هم بررسی می‌کنیم.

کارگزار ناظر

یکی از ویژگی‌های بازار بورس، امکان انجام معاملات به صورت هم‌زمان با چند کارگزاری است. در واقع شما می‌توانید با یک کد بورسی، از چند کارگزار مختلف کد معاملاتی دریافت کنید و به خرید وفروش سهام بپردازید. حال چند سوال در این زمینه مطرح می‌شود: دلیل انتخاب چند کارگزاری چیست؟ کارگزار ناظر چه مفهومی دارد؟ و تغییر کارگزار ناظر چیست؟

دلیل انتخاب چند کارگزاری چیست؟

برای بررسی دلیل انتخاب چند کارگزاری، ابتدا لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهیم. وقتی شما معامله‌ای انجام می‌دهید (مثلا خرید یک سهم)، آن سهم به کد بورسی‌تان تعلق می‌گیرد. پس اگر در خرید سهمی محدودیت تعداد (مثلا 200 سهم) وجود داشته باشد، شما نمی‌توانید یک بار با کارگزار «الف» 200 سهم بخرید و بار دیگر هم با کارگزار «ب» 200 سهم دیگر تهیه کنید. زمانی که محدودیتی در خرید و فروش اعلام شود، آن محدودیت مربوط به کد بورسی است و تغییر کارگزار، محدودیت را لغو نمی‌کند. با این حساب دلیل انتخاب چند کارگزاری چیست؟

گاهی ممکن است به دلایلی مانند اختلال در سیستم‌ها، کندی سامانه معاملاتی و... شما نتوانید خرید و فروش سهم را با یک کارگزار انجام دهید. در این شرایط داشتن کد معاملاتی از چندین کارگزار مختلف به کمکتان می‌آید و می‌توانید خرید یا فروش سهام را از طریق سامانه معاملاتی کارگزار دیگر انجام دهید. البته در این زمان باید مفهوم کارگزار ناظر را هم مدنظر قرار دهید.

کارگزار ناظر چه مفهومی دارد؟

برای انجام معاملات با چند کارگزار مختلف، باید بدانید که کارگزار ناظر چه مفهومی دارد؟ وقتی خرید 100 عدد سهم از یک نماد در سامانه معاملاتی کارگزار «الف» انجام شود. این کارگزار، کارگزار ناظر 100 عدد سهم مذکور است.

حال شما 200 عدد دیگر از سهام همان نماد را از طریق کارگزار «ب» خریداری می‌کنید. پس کارگزار ناظر این 200 عدد، کارگزار «ب» است. در واقع 300 عدد از سهام یک نماد خاص به کد بورسی شما تعلق دارد، اما 100 عدد آن یک کارگزار ناظر دارد و 200 عدد آن هم کارگزار ناظر دیگری دارد.

حال به سراغ فروش همان سهام می‌رویم. آیا می‌توان 300 عدد سهم را یکجا فروخت؟ پاسخ منفی است. سهام تنها می‌تواند توسط کارگزار ناظر به فروش برسد. در مثال قبل ما باید 100 عدد سهم را از طریق سامانه معاملاتی کارگزار «الف» و 200 عدد دیگر را از طریق سامانه معاملاتی کارگزار «ب» بفروشیم.

برای فروش همه 300 سهم در یک مرحله، تنها راه ممکن «تغییر کارگزار ناظر» است.

تغییر کارگزار ناظر چیست؟

احتمالا اکنون می‌توانید حدس بزنید که تغییر کارگزار ناظر چیست؟ در مثال قبل اگر بخواهیم همه 300 سهم را هم‌زمان بفروشیم، وارد سامانه معاملاتی کارگزار مقصد (مثلا کارگزار «ب») می‌شویم، نماد مد نظر را در سبد سهام خود انتخاب و سپس روی گزینه «تغییر کارگزار ناظر» کلیک می‌کنیم. پس از دو روز کاری، همه سهام این نماد در سامانه معاملاتی کارگزار «ب» قابل فروش است. دقت داشته باشد که این عملیات باید در سامانه معاملاتی کارگزار مقصد یا کارگزاری که می‌خواهیم فروش را از طریق وی انجام دهیم، صورت بگیرد.

کال مارجین

هر فردی که در بازار آتی کالا به معامله می‌پردازد، باید با سه وضعیت «نرمال» «ات ریسک» و  «کال مارجین» آشنا باشد، بتواند حساب معاملاتی خود را مدیریت کند و بسته به هر کدام از این وضعیت‌ها تصمیم صحیح بگیرد. در این بین وضعیت کال مارجین از اهمیت بیشتری برخوردار است و در صورت عدم تشخیص، زیان قابل توجهی را برای معامله‌گر در پی دارد. بنابراین در ادامه به بررسی سه عنوان «انواع وضعیت حساب معاملاتی در بازار آتی»، «کال مارجین در بورس چیست؟» و «چگونه از وضعیت کال مارجین خارج شویم» می‌پردازیم.

انواع وضعیت حساب معاملاتی در بازار آتی چیست؟

برای اینکه بدانیم انواع وضعیت حساب معاملاتی در بازار آتی چیست، باید ابتدا بررسی مختصری بر شرایط انجام معاملات در این بازار داشته باشیم. معامله‌گران بازار آتی قبل از اخذ موقعیت خرید یا فروش، مبلغی را در حساب عملیاتی خود واریز می‌کنند. این وجه بعد از اخذ موقعیت خرید یا فروش به عنوان «وجه تضمین» از طرف بورس بلوک می‌شود. با آغاز جلسه معاملاتی، حساب عملیاتی فرد (با توجه به قیمت تسویه) هر 30 دقیقه یک بار به‌روزرسانی می‌شود. در نهایت حساب عملیاتی در یکی از سه وضعیت «نرمال» «ات ریسک» و  «کال مارجین» قرار می‌گیرد.

انواع وضعیت حساب معاملاتی در بازار آتی:

  • وضعیت نرمال: اگر بعد از تسویه حساب، سودی برای معامله‌گر شناسایی شود و موجودی حساب عملیاتی او بیشتر یا برابر وجه تضمین اولیه باشد، وضعیت نرمال است.
  • وضعیت ات ریسک: اگر بعد از تسویه حساب، زیان برای معامله‌گر شناسایی شود و این زیان، کاهش موجودی حساب عملیاتی را تا حداکثر 30 درصد (نسبت به وجه تضمین اولیه) در پی داشته باشد، وضعیت ات ریسک است.
  • وضعیت کال مارجین: اگر بعد از تسویه حساب، زیان برای معامله‌گر شناسایی شود و کاهش موجودی حساب عملیاتی را به اندازه 70 درصد یا بیشتر (نسبت به وجه تضمین اولیه) در پی داشته باشد، وضعیت کال مارجین است.

کال مارجین در بورس چیست؟

با توجه به توضیحات قبل، اکنون باید متوجه شده باشد که کال مارجین در بورس چیست. در واقع کال مارجین نشان‌ می‌دهد که حساب معاملاتی فرد به اندازه کافی شارژ نشده است و احتمالا معامله‌گر شناخت کافی نسبت به بازار آتی ندارد. معامله‌گران بازار آتی با در نظر گرفتن کالای مورد نظر و شرایط بازار، حساب معاملاتی خود را شارژ و سپس اقدام به اخذ موقعیت خرید یا فروش می‌کنند.

بنابراین زمانی که پس از تسویه، موجودی حساب عملیاتی کمتر از ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه شود و کال مارجین در بورس رخ دهد، پیش‌بینی‌ها محاسبات معامله‌گر چندان قابل استناد نبوده است.

چگونه از کال مارجین خارج شویم؟

حال تصور کنید که این وضعیت رخ داده است، پس ما باید بدانیم که چگونه از کال مارجین خارج شویم؟ سه روش برای خروج از وضعیت کال مارجین وجود دارد:

  • معامله‌گر در مهلتی که توسط کارگزاری تعیین می‌شود، حساب معاملاتی خود را شارژ می‌کند.
  • اگر حساب معاملاتی در مهلت معین شارژ نشود، کارگزاری شروع به بستن موقعیت‌های باز وی می‌کند و این روند تا زمان خروج حساب از وضعیت کال مارجین ادامه می‌دهد.
  • اگر معامله‌گر حساب خود را شارژ نکند و کارگزار هم موفق به بستن موقعیت‌های باز نشود:
  • کارگزار با قیمت سرخط تابلو ثبت سفارش می‌کند تا موقیعت‌های باز را ببندد.
  • چنانچه بازار با صف موجه باشد و سفارش فروش ثبت نشود، بعد از جلسه معاملاتی و در بازار جبرانی موقعیت‌های باز وی بسته خواهد شد.

نسبت p/e

معامله‌گران بازار بورس برای تشخیص سهام سودده و سرمایه‌گذاری در آن، معیارهای مختلفی را مدنظر قرار می‌دهند و در نهایت با تجمیع نتایج در رابطه با ورود به سهم تصمیم می‌گیرند. یکی از این معیارها نسبت p/e نام دارد که می‌تواند به صورت مجزا برای یک نماد، یک صنعت یا کل بازار بورس محاسبه شود. در ادامه به دو موضوع «نسبت p/e چیست» و «نسبت p/e چه کاربردی دارد؟» می‌پردازیم.

نسبت p/e چیست؟

نسبت p/e چیست؟ برای اینکه بدانیم نسبت p/e چیست، در ابتدا باید با مفهوم دو حرف p و e آشنا شویم. P مخفف کلمه Price (قیمت) و E مخفف عبارت Earnings per Share (درآند هر سهم) است. بنابراین نسبت p/e یعنی نسبت قیمت بر درآمد؛ دقت کنید که منظور از «درآمد»، درآمد یک سال شرکت با کسر مالیات است.

نسبت p/e چه کاربردی دارد؟

تصور کنید که پس از محاسبه، نسبت p/e برابر عدد 6 شد. حال ما چطور می‌توانیم از این عدد استفاده کنیم؟ به عبارتی نسبت p/e چه کاربردی دارد؟ نسبت p/e مشخص می‌کند که ما به ازای هر 1 تومان سود (از یک سهم خاص)، چند تومان باید سرمایه‌گذاری کنیم. پس وقتی نسبت p/e برابر 6 باشد، ما برای کسب 1 تومان سود از سهم، باید 6 تومان در آن سرمایه‌گذاری کنیم. در نهایت با بررسی ارزش بازاری سهم متوجه می‌شویم که این سرمایه‌گذاری ارزشمند است یا باید از آن صرف نظر کرد.

اوراق مشتقه

اوراق مشتقه یا Derivatives یکی از انواع اوراق بهادار است که در بازارهای اقتصادی (در سطح جهان) مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از اوراق مشتقه در ایران با توجه به قوانین فقهی دارای محدویت‌هایی است و تنها تحت شرایط خاصی می‌توان از ابزار مشتقه بهره برد. در ادامه دو موضوع «اوراق مشتقه چیست؟» و «انواع اوراق مشتقه کدامند؟» را بررسی می‌کنیم.

اوراق مشتقه چیست؟

احتمالا با خواندن بخش قبلی این سوال برایتان پیش آمده است که اوراق مشتقه چیست و چرا با قوانین اسلامی مغایرت دارد؟ اوراق مشتقه در واقع قراردادی است که ارزش آن از یک یا چند دارایی متفاوت مشتق می‌شود. اوراق مشتقه در بازارهای جهانی به عنوان ابزاری برای کنترل ریسک معاملات شناسایی می‌شود و در ایران به دلیل شفاف نبودن قیمت و احتمال ربوی بودن، تنها در شرایط خاصی قابل استفاده است.

انواع اوراق مشتقه کدامند؟

اوراق مشتقه شامل 4 نوع: قراردادهای آتی، قراردادهای اختیار معامله، پیمان‌های آتی و قراردادهای معاوضه می‌شود. اما در ایران تنها دو نوع  قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله فعال هستند. در اوراق مشقته قراردادهای آتی، دو طرف معامله متعهد می‌شوند که یک کالا مشخص را با قیمت از قبل تعیین شده و در زمان معهود مبادله کنند.

در اوراق مشتقه قرارداد اختیار معامله، یکی از طرفین حق خرید یا فروش کالایی را از طرف مقابل خریداری می‌کند و طرف دیگر پس از فروش، اختیاری نسبت به آن کالا ندارد. البته قرارداد اختیار معامله از چند نوع مختلف تشکیل می‌شود که که در قراردهای هر کدام شروط و حقوق طرفیت قید شده است و طرفین نمی‌توانند بدون هماهنگی یکدیگر اقدام به خرید یا فروش کنند.

 سخن آخر

در این مطلب به 4 موضوع مهم در سرمایه‌گذاری یعنی «کارگزار ناظر»، «کال مارجین»، «نسبت p/e» و «اوراق مشتقه» پرداخته شد. این مفاهیم کاربرد زیادی در بازار بورس دارند و معامله‌گران با شناخت و درک آنها می‌توانند عملکرد بهتری در این بازار داشته باشند. (برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله آموزش سایت tsetmc را نیز مطالعه نمایید.)

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : تغییر کارگزار ناظر چیست, کال مارجین در بورس چیست, نسبت p/e چیست, اوراق مشتقه چیست, بورس,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:37 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 53 | |

چند اصطلاح مهم برای معامله‌گری در بورس

بورس بازاری است گسترده که در هر سطحی از آشنایی با آن قرار داشته باشید هم باز چیزی برای فهمیدن و درک کردن بهتر این بازار و رخدادهای حاکم بر آن وجود دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با چند اصطلاح مهم برای معامله گری در بورس که کاربران این بازار می‌توانند در استراتژی معاملاتی خود به کار بگیرند، آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

خرید حقوقی نشانه چیست؟

خرید حقوقی نشانه چیست؟ اولین مفهومی که به سراغ آن می‌‌رویم خرید حقوقی است. در بازار بورس هم افراد حقیقی و هم اشخاص حقوقی فعالیت دارند. اشخاص حقیقی افرادی هستند که با هدف کسب سود شخصی در کوتاه مدت، به معامله‌گری در این بازار می‌پردازند.

 اشخاص حقوقی نهادهایی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های سبدگردان، هلدینگ‌ها و ... هستند که هدف آن‌ها از حضور در بازار سرمایه، علاوه بر کسب سود تاثیرگذاری بر اقتصاد و بازار است. آن‌ها به سرمایه گذاری در بورس نگاهی بلندمدت دارند و برخلاف افراد حقیقی به هیجانات حاکم بر بازار اهمیتی نمی‌دهند.

برخی افراد حقیقی حاضر در بازار سرمایه در استراتژی‌های معاملاتی خود از خرید حقوقی‌ها در این بازار پیروی می‌کنند و خرید حقوقی را نشانه و سیگنالی برای خرید و فروش سهام می‌دانند. در حالیکه باید به این نکته واقف بود که اهداف حقوقی‌ها از خرید و فروش سهام، با اهداف افراد حقیقی متفاوت است و گاهی اوقات الگو گرفتن از رفتار حقوقی‌ها می‌تواند زیان‌آور باشد.

خرید حقوقی در بازار سهام می‌تواند به علت‌های مختلفی چون کسب سود از طریق ایجاد نوسان به نفع سهامداران اصلی انجام شود. در مجموع کاربران بازار سرمایه باید روند خرید و فروش سهم مورد نظرشان توسط افراد حقیقی و حقوقی را پیگیری کنند و بر اساس رفتار بازیگران مختلف حاضر در این بازار، استراتژی معاملاتی خود در بورس را مشخص کنند.

میزان خرید و فروش حقوقی را می‌توان در تابلوی هر سهم در سایت tsetmc.com و یا قسمت دیده‌بان آگاه در سامانه معاملاتی آساتریدر مشاهده کرد. اگر هنوز درباره آموزش سایت tsetmc، آموزش ندیده اید کلیک کنید.

حد ضرر چیست؟

اشتباه کردن در تعیین استراتژی معاملاتی و خرید و فروش سهام در بازار سرمایه امری طبیعی است و تمام کاربران این بازار کمابیش کاهش قیمت سهام خریداری شده و ضرر و زیان را تجربه کرده‌اند. اما مسئله‌ای که در این میان اهمیت دارد، حد ضرر را چگونه تعیین کنیم.

اکثر معامله گران بازار سرمایه برای خود حد ضرر مشخصی را تعیین می‌کنند و با توجه به آن درباره زمان نگهداری و خروج از یک سهم تصمیم می‌گیرند. در واقع حد ضرر به معامله‌گران بازار سرمایه کمک می‌کند که اگر به سود موردنظرشان از یک معامله نرسیدند، از ضرر بیشتر جلوگیری کنند و از سهم مورد نظر در زمان مناسب خارج شوند.

دیدگاه سرمایه گذاران در مشخص کردن حد ضرر اهمیت بسیار زیادی دارد. برای نمونه حد ضرر برای سرمایه‌گذاری که ریسک پذیری پایینی دارد و با دید کوتاه مدت وارد بازار شده است با سرمایه‌گذاری که نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری در بازار دارد و ریسک پذیرتر هم هست، کاملا فرق می‌کند.

چند اصطلاح مهم برای معامله‌گری در بورس

صندوق زمین و ساختمان چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، نهاد مالی است که با مجوز سازمان بورس تاسیس شده است و منابع مالی جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران خود را به انجام پروژه‌ه‌ای ساختمانی اختصاص می‌دهد.

در این صندوق‌ها، بعد از فروش واحدهای ساختمانی سود حاصل میان سرمایه‌گذاران پروژه تقسیم خواهد شد. بنابراین صندوق‌های زمین و ساختمان سود تضمین‌شده‌ای ندارند و سرمایه‌گذاران در سود و زیان پروژه شریک می‌شوند.

بزرگترین مزیت سرمایه گذاری در صندوق‌ زمین و ساختمان این است که با توجه به محبوبیت بازار مسکن و ساخت و ساز در میان سرمایه‌گذاران، این صندوق‌ها با سرمایه کم و اندک نیز افراد را قادر به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی می‌کنند.

صندوق‌های زمین و مسکن از فروردین ماه  ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و دارای ارکان، اساسنامه و امیدنامه مشخصی هستند. همه این صندوق ها به صورت جداگانه دارای امید نامه هستند که در آن ارکان صندوق، اهداف صندوق و واحدها و هزینه‌های سرمایه گذاری آن مشخص شده است.

برای سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان افراد باید حتما کد معاملاتی داشته باشند و در بازار بورس به خرید واحدهای این صندوق‌ها بپردازند. با خرید واحدهای صندوق زمین و ساختمان گواهی تحت عنوان گواهی سرمایه‌گذاری به افراد داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند یک یا چند واحد این صندوق‌ها را خریداری کنند.

ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

ارزش خالص دارایی (nav) چیست؟ برای موفقیت در بازار سرمایه و کسب سود بیشتر در این بازار، باید وضعیت سهم‌های مختلف را تحلیل کرد و با توجه به ارزش ذاتی آن‌ها به خرید و فروش سهام در بازار پرداخت. شرکت‌های سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین فعالان بازار سرمایه محسوب می‌شوند که عمده دارایی آن‌ها را نیز سهام و دارایی‌های مالی تشکیل می‌دهد.

ارزش خالص دارایی یا (NAV) به سرمایه گذاران بازار بورس کمک می‌کند تا ارزش ذاتی دارایی شرکت‌ها و صندوق های سرمایه گذاری را برآورد کنند و از این طریق به مقایسه عملکرد آن‌ها در بازار سرمایه بپردازند.

برای محاسبه ارزش خالص دارایی شرکت‌های سرمایه گذاری، کافی است کل بدهی‌های شرکت را از کل دارایی‌های آن کم کنید. بنابراین از فرمول زیر برای محاسبه NAV استفاده می‌شود.

NAV= بدهی‌ها – ارزش کل دارایی‌ها

اما برای اینکه ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کنیم؛ باید ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم یا NAVPS را مشخص کرد که برای محاسبه آن NAV بر تعداد واحد سهام شرکت تقسیم می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله محبوب‌ترین روش‌ها برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس به شمار می‌روند و با استفاده از مفهوم ارزش خالص دارایی (NAV) می‌توان عملکرد این صندوق‌ها را نیز با یکدیگر مقایسه کرد.

برای محاسبه ‌NAV این صندوق ها باید بدهی‌های صندوق را از کل دارایی‌های آن کم کرد و عدد به دست آمده را بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم کنید. به این طریق ارزش خالص دارایی یا NAV می‌تواند به سرمایه‌گذاران بورس برای انتخاب صندوق مناسب برای سرمایه‌گذاری کمک کند.

 

سخن آخر

معامله‌گری در بورس نیازمند دانش بالا و اطلاعات کافی از این بازار و شرایط حاکم بر آن‌ است و علاقه‌مندان ورود به بازار سرمایه برای موفقیت در این بازار و کسب سود بیشتر باید تا جایی که می‌توانند با مفاهیم و اصطلاحات مهم و کاربردی بازارهای مالی آشنا شوند.

مفاهیمی که می‌توانند به آن‌ها برای انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب و تحلیل بهتر بازار سرمایه و در نهایت انتخاب سهام مناسب و کسب سود بیشتر در این بازار کمک کنند. خرید حقوقی، حد ضرر، ارزش خالص دارایی (NAV) و صندوق زمین و مسکن سه مفهوم مهم بازار سرمایه بودند که در این مطلب با آن‌ها بیشتر آشنا شدیم و می‌توانند به معامله‌گران این بازار برای شناخت بیشتر بورس و تحلیل بهتر وضعیت سهم‌های مختلف در این بازار کمک کنند.

  بیشترین سود صندوق های سرمایه گذاری 

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : خرید و فروش حقوقی, حد ضرر, صندوق زمین و ساختمان, ارزش خالص دارایی (NAV),,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:37 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 51 | |

آشنایی با پایه و اساس بورس

برای آن که در بازاری چون بورس موفق باشیم لازم است با برخی از اصطلاحات بورسی یا با چگونگی انجام برخی از معاملات آن آشنا باشیم. این که انواع معاملات در بازار بورس کدام است؟ خرید طلا در بورس چگونه است؟ بورس املاک چیست؟ تابلوخوانی در بورس یعنی چه؟ و.. گوشه‌ای از اطلاعاتی‌است که یک معامله‌گر باید آن‌ها را بداند. در این مقاله قصد داریم به بررسی موارد نام برده بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع معاملات در بازار بورس

در این بخش قرار است شما را با انواع معاملات بازار بورس آشنا کنیم. به طور کلی در بازار بورس و اوراق بهادار تهران تنها سه روش معامله وجود دارد. معاملات خرد، معاملات عمده، معاملات بلوکی. معاملات خرد، همان معاملات عادی در بازار بورس است که حجم کمی از سهام شرکت روزانه معامله می‌شود و در آن قیمت معاملات را عرضه و تقاضای روزانه مشخص می‌کند. اما معاملات عمده و بلوک، معاملاتی خاص هستند. در واقع

معاملات عمده، معاملاتی هستند که در آن حجم زیادی از سهام یک شرکت معامله می‌شود و قیمت آن با قیمت تابلوی سهام متفاوت است. دامنه نوسان قیمت مجاز برای نماد معاملاتی عمده در بازار بورس و فرابورس نیز همانند بازار عادی است اما بر طبق شرایط این دامنه می‌تواند تغییر می‌کند.

گفتنی است که نماد معاملاتی سهمی که قصد انجام معاملات عمده را دارد در بازار بورس، حداکثر قبل از یک ساعت پایانی جلسه معاملاتی باز می‌شود. اما همان نماد در بازار فرابورس،  حداکثر تا یک ساعت پس از شروع جلسه معاملاتی گشوده می‌شود.

یکی از انواع معاملات در بازار بورس معاملات بلوکی است که در آن محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی وجود ندارد. در این معامله، سفارش خرید و فروش بخش بزرگی از سهام یک شرکت را ثبت می‌کنند. این معامله با هدف انتقال سهام یک شرکت به یک شخص حقوقی است ولی بدون تاثیر بزرگ بر قیمت جاری سهم انجام می‌شود.

در تکمیل موضوع انواع معاملات در بازار بورس باید گفت که هرکدام از بازارهای معاملات عمده و بلوکی شرایط خاص خود را دارند. مانند: ساعت معامله، دامنه نوسان، قیمت پایه، حداقل و حداکثر حجم و فرایند انجام معامله. در نتیجه افرادی که به انجام این نوع از معاملات تمایل دارند، باید به این موارد توجه کنند.

تابلوخوانی در بورس

تابلوخوانی چیست؟ گفتیم که یکی از اصطلاحات رایج بازار بورس که باید با آن آشنا شویم تابلوخوانی است. در تعریف، تابلوخوانی به مجموعه بررسی‌ها و مشاهدات مرتبط با یک سهم از قبیل بررسی سفارش‌های خرید و فروش، حجم سفارش‌ها، تعداد معاملات، رفتار بازیگردان سهم و … گفته می‌شود. تابلوخوانی روشی برای تشخیص میزان قدرت یک سهم است. به تعبیری دیگر تابلوخوانی در بورس یعنی بررسی هر نماد، میزان خرید و فروش، نوسان‌ قیمت، میزان عرضه و تقاضا سهامداران حقیقی و حقوقی و... که منجر به شناخت وضعیت کوتاه‌مدت و میان‌مدت سهم می‌شود.

آشنایی با پایه و اساس بورس

خرید طلا در بورس

یک باور رایج اشتباه در جامعه ما این است که برای خرید طلا حتما باید به ‌صورت حضوری به صرافی‌ها یا طلافروش‌ها مراجعه کنیم و این کالا را خریداری کنیم که قطعا هم خرید و هم نگهداری طلا به این صورت ریسک‌های اجتناب‌ناپذیری را با خود دارد. درصورتی‌که روش دیگر خرید طلا در بورس است که با این کار ریسک‌های خرید و نگهداری طلا به حداقل می‌رسد. به سه روش زیر می‌توان در بورس طلا خرید:

۱-  گواهی سپرده سکه طلا ۲-  صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا ۳-  شمش طلا از بازار فیزیکی

گواهی سپرده سکه: اوراقی هستند که خریدار آن هم می‌تواند بعد از خرید، سکه خود را از خزانه بانک مورد نظر تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را به‌ صورت سهام نگه دارد تا با افزایش قیمت آن نماد، گواهی سپرده سکه خود را به فروش برساند.

صندوق طلا: نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس هستند که تنها روی گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های خرید طلا در بورس می‌توان به خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا اشاره کرد. در بازار فیزیکی بورس کالا طلا را زیرمجموعه بازار صنعتی می‌دانند و شمش طلا را در بازار فیزیکی در تالار طلا مورد معامله قرار می‌دهند.

بورس املاک چیست؟

یکی از ویژگی‌های بازار بورس کالا، شفافیت در قیمت‌های آن است. این ویژگی به ویژه در پروژه‌های بزرگ می‌تواند راه‌گشا باشد. پیشنهاد بورس کالا برای کشف نرخ املاک نیز با توجه به شفافیت قیمت‌، بهترین تصمیمی بود که گرفته شد. ساز و کار بورس کالا و همچنین بورس املاک به این صورت است که عرضه‌کننده و خریدار در یک نظام شفاف عرضه و تقاضا به قیمتی منطقی می‌رسند. در بازار بورس املاک، شفافیت قیمت دو تاثیر مهم بر بازار املاک و مستغلات دارد: یکی این که سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات افزایش می‌یابد و دیگر این که شرایط مناسب و معقولی برای خریداران ایجاد می‌کند که در آن شرایط مناسب و شفاف بتوانند خرید کنند. همچنین بورس کالا قادر است ابزارهای مناسبی برای رشد این بازار، تامین سرمایه و جذب سرمایه‌گذار نیزارائه دهد. نکته دیگر این که با تشکیل این بورس شاید بتوان مشکلاتی مانند نبود پیمانکاران، نبود شرکت‌های بزرگ در این صنعت، سازهای شخصی و گران و بی‌کیفیت را با ویژگی‌هایی مانند کشف قیمت عادلانه برطرف کرد.

شاخص vix

شاخص VIX يك انديكاتور برای نوسانات بازار است. اين شاخص انتظارات معامله‌گران را در مورد شاخص براي سي روز آينده نشان مي‌دهد. شاخصvix  بر اساس معاملات انجام شده بر روي اپشنهاي شاخص S&P 500 براي سي روز اينده در بورس نهاده شده است. از 5 سال پيش خود شاخص VIX هم قابل معامله در بورس آپشن است. گفتنی است که اين شاخص صرفا نشانگر ريسك و ترس نيست بلكه عوامل متعددی چون ليكوييديتي و تعداد معاملات و تعداد معامله‌گران و... مي‌تواند اين شاخص را تحت تاثير خود قرار دهد.

هر چه این شاخص بالاتر باشد ریسکپذیری کاهش پیدا می‌کند و هرچه نزول کند ریسک‌پذیری افزایش پیدا میکند. شاخص vix  به عنوان شاخصی از ریسک‌پذیری در بازار به کار می‌رود.

 

جمع بندی

در این مقاله با برخی از مباحث مهم در بازار بورس آشنا شدیم. از جمله: انواع معاملات در بازار بورس، تابلوخوانی در بورس، شاخص vix، خرید طلا در بورس، بورس املاک. این‌ها مواردی هستند که در بازار بورس و برای یک سرمایه‌گذاری موفق باید بدانید.

 

انتخاب صندوق سرمایه گذاری

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : انواع معاملات در بازار بورس, تابلوخوانی در بورس, خرید طلا در بورس, بورس املاک چیست؟, شاخص vix, بورس,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:36 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 60 | |

بررسی بازار بورس از زوایای مختلف

در دهه‌های اخیر، بازارهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده‌اند، افراد با توجه به سطح دانش و شناختی که از این بسترهای سرمایه‌گذاری دارند، پول خود را در این بازارها وارد کرده و فرایند سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند. بازار بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری شناخته شده در کشور است، تمام افراد با داشتن مدارک هویت اصلی، می‌توانند از طریق سامانه‌های آنلاین برای ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنند، در راستای تسهیل فرایند ثبت نام در بورس، کارگزاری آگاه امکان احراز هویت غیر حضوری را برای هم‌وطنان گرامی فراهم کرده است. سرمایه‌گذاری یکی از بهترین روش‌های مقابله با کاهش ارزش پول به دلیل وجود تورم در جامعه است. در این مقاله قصد داریم شما را با زوایای مختلف بازار بورس و مفاهیم مهم، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بازار بورس به زبان ساده

بازار بورس یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری است که تمام افراد جامعه به راحتی می‌توانند در این بازار فعالیت کنند. بازار بورس یک بستر مناسب برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف است، به عبارت دیگر، شرکت‌های خصوصی تحت شرایط خاص و چارچوب‌های تعریف شده توسط سازمان بورس، به سهامی عام تبدیل شده و می‌توانند سهام خود را در این بازار به فروش برسانند. شرکت‌های خصوصی با این روش به منبع مالی جدید دسترسی پیدا می‌کنند و به شکل بهتری امور و طرح‌های توسعه‌ای خود را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند.

افراد بعد از ثبت نام و دریافت کد بورسی، می‌توانند از طریق سامانه‌های معاملات آنلاین کارگزارهای بورس، سهام شرکت‌های بورسی مختلف را خریداری کنند و از نوسانات قیمتی در این بازار سود کسب کنند. فرآیند خرید و فروش سهام و کسب سود در بازار بورس، مستلزم کسب دانش و یادگیری تکنیک‌های معاملاتی در این بازار است. در همین راستا قصد داریم در این مقاله، به معرفی بعضی از مفاهیم و اصطلاحات مهم در بازار بورس بپردازیم.

معاملات بلوکی چیست؟

«معامله بلوکی چیست؟»، معاملات بلوکی به معاملاتی گفته می‌شود که در آن قوانین مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود. به عبارت دیگر، از این نوع معامله برای خرید و فروش بخش زیادی از سهام یک شرکت، استفاده می‌شود. معاملات بلوکی خارج از بازار بورس یا فرابورس انجام می‌شوند و دلیل آن، کاهش تاثیر این معاملات بر قیمت جاری سهم در بازار بورس است که به آن «بازار بلوک» گفته می‌شود. دامنه نوسان مجاز قیمت معاملات بلوکی مانند بازار معاملات خرد است. سایر شرایط معاملات بلوک نیز همانند معامله در نماد اصلی است. علاوه بر این ساعت معاملات در بازار بلوکی، دقیقا مشابه بازار عادی بورس و اوراق بهادار است.

از آن جایی که در بازار بلوکی، قیمت معامله نسبت به قیمت سهم در تابلو معاملات بیشتر است، هنگامی که در یک نماد معامله بلوکی انجام شود، سهام‌داران انتظار رشد قیمت سهم را دارند. معمولاً با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با افزایش تقاضا در بازار همراه خواهد بود، حتی اگر معامله‌ای در نماد مورد نظر انجام نشود.

تفکر گله‌ای در بازار بورس چیست؟

انسان از گذشته تا به حال، با زندگی در اجتماع بقای خود را حفظ کرده است و تمام حرکات و تصمیم‌گیری‌های وی در جهت پیشرفت و همرنگی با جامعه بوده است. در همین راستا بسیاری از افراد جامعه به صورت ناخوداگاه از رفتار و تصمیمات یکدیگر الگو برداری می‌کنند، اگر این رفتار در یک جامعه آماری زیاد صورت بگیرد، این رفتار به نوعی تحت عنوان رفتار قبیله‌ای یا تفکر گله‌ای، شناخته می‌شود. نمودهای این رفتار در تمام جهات زندگی انسان قابل مشاهده است و بازار بورس دقیقا یکی از بهترین بسترها برای بررسی و مشاهده این رفتار است.

بسیاری از افراد در بازار بورس، دانش و مهارت لازم برای تحلیل اوضاع بازار را ندراند و به ناچار مجبور می‌شوند که همگام با سایر سرمایه‌گذاران حرکت کنند. البته باید در نظر داشته باشید که این رفتار فقط شامل حال این افراد نمی‌شود، بلکه گاهی فعالان بازار بورس هم درگیر این فرایند شده و بنا به اوضاع بازار و هیجان‌های موجود در بازار، مجبور به تفکر یا رفتار گله‌ای می‌شوند. این رفتار در هر قسمت از جامعه و به خصوص در بازار بورس، نوعی رفتار هیجانی است و تصمیم‌گیری در بازار بورس فقط با تکیه بر این استراتژی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بررسی بازار بورس از زوایای مختلف

روش مارتینگل چیست؟

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که در گذشته درگیر شرط بندی بودند، کاهش میزان ضرر و زیان در این فرایند بوده است یا از طرف دیگر، شانس برد یا کسب سود در شرط بندی بیشتر از باخت و تحمل ضرر باشد. برای همین نظریه‌های متنوعی منتشر شد و هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب بسیاری بودند که در نهایت یک نظریه پرداز آمریکایی به نام مارتینگل، با روش ابداعی خود توانست شانس برد و کسب سود را در شرط‌بندی‌ها بیشتر کند. بعد از گذشت سال‌ها و اعمال برخی تغییرات در این نظریه، معامله‌گران از این روش در بازار بورس هم استفاده کردند. طبق روش مارتینگل، سرمایه‌گذاران باید سرمایه اولیه خود را به قسمت‌های نامساوی (از توان‌های عدد 2) تقسیم کنند و معاملات خود را در قیمت‌های مختلف بر مبنای این ضرایب انجام دهند. برای درک بهتر از نظریه مارتینگل، به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید یک سهم را با ارزش 100 تومان خریداری کرده‌اید و بر خلاف تصورات و پیش‌بینی‌هایی که داشته‌اید سهم با ضرر مواجه شده و ارزش قیمتی آن 5 درصد افت کرده و به قیمت 95 تومان رسیده است. مطابق روش مارتینگل در این مرحله شما باید 2 عدد سهم جدید خریداری کنید. اگر این کار را انجام دهید میانگین کل خرید شما به 96.7 تومان خواهد رسید و در صورتی که سهم رشد قیمتی به بالای 96.7 تومان داشته باشد، کل فرآیند سرمایه‌گذاری شما سودآور خواهد بود و این امر در صورتی است که قیمت سهم شما هنوز به 100 تومان اصلی که سهم را در آن قیمت خریداری کرده‌اید نرسیده است. حال این فرایند ممکن است در چند پله دیگر هم تکرار شود و شما مطابق با روش مارتینگل، می‌توانید شانس کسب سود را در فرآیند سرمایه‌گذاری بیشتر کنید.

پرایس اکشن در بورس چیست؟

«پرایس اکشن در بورس چیست؟» پرایس اکشن یکی از تکنیک‌های پرکاربد در تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران با استفاده از آن می‌توانند به شکل بهتری تحرکات قیمتی را در بازار بررسی و موقعیت‌های مناسب را برای خرید و فروش سهام، تشخیص دهند. پرایس اکشن یک نوع استراتژی معاملاتی است که در هر بازاری قابل استفاده است. هدف اصلی این ابزار در بازار بورس، شناسایی تحرکات قیمتی سهم در بازه‌های زمانی مشخص است. به عبارت دیگر، معامله‌گران با شناسایی تحرکات قیمتی در سهم، می‌توانند به راحتی سیگنال خرید و فروش دریافت کنند.

سرمایه‌گذاران با استفاده از پرایس اکشن، می‌توانند استراتژی معاملاتی متنوعی را برای خود تنظیم کنند. از انواع استراتژی‌های پرکاربرد از طریق پرایس اکشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگوی کندل بازگشتی
  • الگوی کندل بازگشتی کلیدی
  • الگوی کندل درمانده
  • الگوی پین بار
  • الگوی دو کندل بازگشتی
  • الگوی سه کندل بازگشتی
  • الگوی پولبک سه کندل
  • الگوی کندل داخلی
  • الگوی کندل خارجی
  • الگوی NR7

کلام آخر

بازار بورس یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری برای تمام افراد جامعه است. برای ورود و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار باید از طریق سامانه‌های آنلاین ثبت‌نام کد بورسی از طریق کارگزارهای بورس، اقدام کنید. بعد از دریافت کد معاملاتی می‌توانید فعالیت خود را در این بازار به راحتی شروع کنید. سرمایه‌گذاران در بازار بورس سهام شرکت‌های مختلف را خرید و فروش می‌کنند و با نوسان‌های قیمتی در این بازار، سود کسب می‌کنند. شایان ذکر است که کسب سود و تجربه موفقیت‌ آمیز در این بازار، مستلزم کسب دانش و مهارت‌های لازم برای انجام معاملات است. در این مقاله سعی کردیم به برخی از اصطلاحات و تکنیک‌های معاملاتی پرکاربرد در بازار بورس اشاره کنیم که عبارت‌اند از: معاملات بلوکی، تفکر گله‌ای، روش مارتینگل و پرایس اکشن. پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن سطح مهارت خود در فرآیند معاملات بورسی، این مقاله را مطالعه کنید.

ضامن نقد شوندگی چیست

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : بازار بلوکی, بازار بورس, پرایس اکشن, روش مارتینگل, تفکر گله ای, بورس,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:35 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 59 | |


صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد