تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
چند اصطلاح مهم برای معامله‌گری در بورس

آموزش بورس

در این وبلاگ قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود.

چند اصطلاح مهم برای معامله‌گری در بورس

بورس بازاری است گسترده که در هر سطحی از آشنایی با آن قرار داشته باشید هم باز چیزی برای فهمیدن و درک کردن بهتر این بازار و رخدادهای حاکم بر آن وجود دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با چند اصطلاح مهم برای معامله گری در بورس که کاربران این بازار می‌توانند در استراتژی معاملاتی خود به کار بگیرند، آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

خرید حقوقی نشانه چیست؟

خرید حقوقی نشانه چیست؟ اولین مفهومی که به سراغ آن می‌‌رویم خرید حقوقی است. در بازار بورس هم افراد حقیقی و هم اشخاص حقوقی فعالیت دارند. اشخاص حقیقی افرادی هستند که با هدف کسب سود شخصی در کوتاه مدت، به معامله‌گری در این بازار می‌پردازند.

 اشخاص حقوقی نهادهایی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های سبدگردان، هلدینگ‌ها و ... هستند که هدف آن‌ها از حضور در بازار سرمایه، علاوه بر کسب سود تاثیرگذاری بر اقتصاد و بازار است. آن‌ها به سرمایه گذاری در بورس نگاهی بلندمدت دارند و برخلاف افراد حقیقی به هیجانات حاکم بر بازار اهمیتی نمی‌دهند.

برخی افراد حقیقی حاضر در بازار سرمایه در استراتژی‌های معاملاتی خود از خرید حقوقی‌ها در این بازار پیروی می‌کنند و خرید حقوقی را نشانه و سیگنالی برای خرید و فروش سهام می‌دانند. در حالیکه باید به این نکته واقف بود که اهداف حقوقی‌ها از خرید و فروش سهام، با اهداف افراد حقیقی متفاوت است و گاهی اوقات الگو گرفتن از رفتار حقوقی‌ها می‌تواند زیان‌آور باشد.

خرید حقوقی در بازار سهام می‌تواند به علت‌های مختلفی چون کسب سود از طریق ایجاد نوسان به نفع سهامداران اصلی انجام شود. در مجموع کاربران بازار سرمایه باید روند خرید و فروش سهم مورد نظرشان توسط افراد حقیقی و حقوقی را پیگیری کنند و بر اساس رفتار بازیگران مختلف حاضر در این بازار، استراتژی معاملاتی خود در بورس را مشخص کنند.

میزان خرید و فروش حقوقی را می‌توان در تابلوی هر سهم در سایت tsetmc.com و یا قسمت دیده‌بان آگاه در سامانه معاملاتی آساتریدر مشاهده کرد. اگر هنوز درباره آموزش سایت tsetmc، آموزش ندیده اید کلیک کنید.

حد ضرر چیست؟

اشتباه کردن در تعیین استراتژی معاملاتی و خرید و فروش سهام در بازار سرمایه امری طبیعی است و تمام کاربران این بازار کمابیش کاهش قیمت سهام خریداری شده و ضرر و زیان را تجربه کرده‌اند. اما مسئله‌ای که در این میان اهمیت دارد، حد ضرر را چگونه تعیین کنیم.

اکثر معامله گران بازار سرمایه برای خود حد ضرر مشخصی را تعیین می‌کنند و با توجه به آن درباره زمان نگهداری و خروج از یک سهم تصمیم می‌گیرند. در واقع حد ضرر به معامله‌گران بازار سرمایه کمک می‌کند که اگر به سود موردنظرشان از یک معامله نرسیدند، از ضرر بیشتر جلوگیری کنند و از سهم مورد نظر در زمان مناسب خارج شوند.

دیدگاه سرمایه گذاران در مشخص کردن حد ضرر اهمیت بسیار زیادی دارد. برای نمونه حد ضرر برای سرمایه‌گذاری که ریسک پذیری پایینی دارد و با دید کوتاه مدت وارد بازار شده است با سرمایه‌گذاری که نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری در بازار دارد و ریسک پذیرتر هم هست، کاملا فرق می‌کند.

چند اصطلاح مهم برای معامله‌گری در بورس

صندوق زمین و ساختمان چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، نهاد مالی است که با مجوز سازمان بورس تاسیس شده است و منابع مالی جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران خود را به انجام پروژه‌ه‌ای ساختمانی اختصاص می‌دهد.

در این صندوق‌ها، بعد از فروش واحدهای ساختمانی سود حاصل میان سرمایه‌گذاران پروژه تقسیم خواهد شد. بنابراین صندوق‌های زمین و ساختمان سود تضمین‌شده‌ای ندارند و سرمایه‌گذاران در سود و زیان پروژه شریک می‌شوند.

بزرگترین مزیت سرمایه گذاری در صندوق‌ زمین و ساختمان این است که با توجه به محبوبیت بازار مسکن و ساخت و ساز در میان سرمایه‌گذاران، این صندوق‌ها با سرمایه کم و اندک نیز افراد را قادر به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی می‌کنند.

صندوق‌های زمین و مسکن از فروردین ماه  ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و دارای ارکان، اساسنامه و امیدنامه مشخصی هستند. همه این صندوق ها به صورت جداگانه دارای امید نامه هستند که در آن ارکان صندوق، اهداف صندوق و واحدها و هزینه‌های سرمایه گذاری آن مشخص شده است.

برای سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان افراد باید حتما کد معاملاتی داشته باشند و در بازار بورس به خرید واحدهای این صندوق‌ها بپردازند. با خرید واحدهای صندوق زمین و ساختمان گواهی تحت عنوان گواهی سرمایه‌گذاری به افراد داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند یک یا چند واحد این صندوق‌ها را خریداری کنند.

ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

ارزش خالص دارایی (nav) چیست؟ برای موفقیت در بازار سرمایه و کسب سود بیشتر در این بازار، باید وضعیت سهم‌های مختلف را تحلیل کرد و با توجه به ارزش ذاتی آن‌ها به خرید و فروش سهام در بازار پرداخت. شرکت‌های سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین فعالان بازار سرمایه محسوب می‌شوند که عمده دارایی آن‌ها را نیز سهام و دارایی‌های مالی تشکیل می‌دهد.

ارزش خالص دارایی یا (NAV) به سرمایه گذاران بازار بورس کمک می‌کند تا ارزش ذاتی دارایی شرکت‌ها و صندوق های سرمایه گذاری را برآورد کنند و از این طریق به مقایسه عملکرد آن‌ها در بازار سرمایه بپردازند.

برای محاسبه ارزش خالص دارایی شرکت‌های سرمایه گذاری، کافی است کل بدهی‌های شرکت را از کل دارایی‌های آن کم کنید. بنابراین از فرمول زیر برای محاسبه NAV استفاده می‌شود.

NAV= بدهی‌ها – ارزش کل دارایی‌ها

اما برای اینکه ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کنیم؛ باید ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم یا NAVPS را مشخص کرد که برای محاسبه آن NAV بر تعداد واحد سهام شرکت تقسیم می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله محبوب‌ترین روش‌ها برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس به شمار می‌روند و با استفاده از مفهوم ارزش خالص دارایی (NAV) می‌توان عملکرد این صندوق‌ها را نیز با یکدیگر مقایسه کرد.

برای محاسبه ‌NAV این صندوق ها باید بدهی‌های صندوق را از کل دارایی‌های آن کم کرد و عدد به دست آمده را بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم کنید. به این طریق ارزش خالص دارایی یا NAV می‌تواند به سرمایه‌گذاران بورس برای انتخاب صندوق مناسب برای سرمایه‌گذاری کمک کند.

 

سخن آخر

معامله‌گری در بورس نیازمند دانش بالا و اطلاعات کافی از این بازار و شرایط حاکم بر آن‌ است و علاقه‌مندان ورود به بازار سرمایه برای موفقیت در این بازار و کسب سود بیشتر باید تا جایی که می‌توانند با مفاهیم و اصطلاحات مهم و کاربردی بازارهای مالی آشنا شوند.

مفاهیمی که می‌توانند به آن‌ها برای انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب و تحلیل بهتر بازار سرمایه و در نهایت انتخاب سهام مناسب و کسب سود بیشتر در این بازار کمک کنند. خرید حقوقی، حد ضرر، ارزش خالص دارایی (NAV) و صندوق زمین و مسکن سه مفهوم مهم بازار سرمایه بودند که در این مطلب با آن‌ها بیشتر آشنا شدیم و می‌توانند به معامله‌گران این بازار برای شناخت بیشتر بورس و تحلیل بهتر وضعیت سهم‌های مختلف در این بازار کمک کنند.

  بیشترین سود صندوق های سرمایه گذاری 

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : خرید و فروش حقوقی, حد ضرر, صندوق زمین و ساختمان, ارزش خالص دارایی (NAV),,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:37 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 52 | |