تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
آموزش حرفه ای بورس

آموزش بورس

در این وبلاگ قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود.

آموزش حرفه ای بورس

در تعریفی ساده و قابل‌ درک از سرمایه‌گذاری می‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاری تبدیل سرمایه مالی به یک یا چند نوع دارایی است. تبدیلی که با حفظ ارزش مالی سرمایه، در شرایطی به کسب سود سرمایه‌گذار نیز منجر شود.

بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ بازار‌هایی که ممکن است در یک بازه زمانی خاص دارای سودآوری باشند و در بازه دیگر سرمایه‌گذاران خود را متضرر کنند. بورس یکی از بازارهای مالی پرطرفدار است. شاید در ابتدا باید بررسی کنیم که بورس چیست؟

بورس محلی برای خرید و فروش اوراق بهادار است. خرید سهام شرکت‌ها در بورس یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ارزش پول است. سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار روش محبوبی برای کسب سود و حفظ ارزش پولی سرمایه‌گذار است. بازار سهام از نقدشوندگی بالایی برخوردار است و دردسرهای رایج نقل و انتقالات دیگر بازارها مثل بازار خودرو را ندارد.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران تنها بازدهی آن نیست. در این بازار امکان سرمایه‌گذاری با حجم بسیار پایین و نقدشوندگی مناسب از جمله مزیت‌های همیشگی بازار سرمایه است. به علاوه رشد نرخ‌های جهانی و ثبات نسبی نرخ دلار با توجه به نزدیکی تاریخ مجامع می‌تواند شرايط را برای تقسیم سود سالانه بالا در صنایع منتخب فراهم آورد. بنابراین فرصت‌‎های سرمایه‌گذاری در این بازار به وفور یافت می شود.

اوراق اختیار فروش تبعی

اوراق اختیار فروش تبعی همان طرح بیمه سهام است که توسط خود شرکت‌ها ارائه می‌شود. در این اوراق، فروشنده یا همان شرکت منتشرکننده سهام، تعهد می‌کند که تعداد مشخصی از سهام شرکت را در قیمت و تاریخی معین از سهامدار خریداری کند. به قیمت مشخص‌شده قیمت اعمال و به تاریخ معین‌شده تاریخ اعمال می‌گویند.

این اوراق درواقع به خریدار اجازه می‌دهد تا دارایی پایه را با توجه به قیمت سهام در زمان عرضه و قیمت اعمال بیمه کند تا به این ترتیب کسب بازدهی برای سرمایه‌گذار تضمین شود. به همین دلیل اوراق اختیار فروش تبعی بیمه سهام نامیده می شود. شرکت یا سهامدار عمده که با هدف ایجاد اطمینان و تضمین برای سهام این عمل را انجام می‌دهند، عرضه‌کننده اوراق است.

برای خرید اوراق اختیار تبعی در ایران، باید ابتدا سهام پایه را که اختیار فروش برای آن منتشر شده در پرتفو خود داشته باشید.

شرکت‌های منتشر کننده اوراق تبعی موظف به اعلام ویژگی‌های اوراق و شرایط آن، قبل از فروش هستند. سهامداران نیز قبل از اقدام به خرید اوراق تبعی متعلق به هر نماد، باید اطلاعيه عرضه اوراق را مطالعه کرده باشند.

فرض کنید اوراق اختیار فروش تبعی برای سهام شرکت سایپا در ماه آینده منتشر شود. شما باید سهام شرکت سایپا را قبل از اقدام به خرید اوراق اختیار، در پرتفو خود داشته باشید.

برای مثال اگر قصد دارید تا 50 هزار عدد اوراق اختیار سایپا را بخرید، باید قبل از ارائه دستور خرید اوراق تبعی، تعداد 50 هزار عدد از سهم شرکت سایپا را در پرتفوی خود موجود داشته باشید.

اوراق اختیار دارای دو شیوه اعمال اروپایی و آمریکایی هستند. برخلاف حالت اعمال اروپایی که دارنده آن تنها در تاریخ سررسید قادر به اعمال آن است، در حالت آمریکایی سرمایه‌گذار در هر تاریخی تا روز سررسید، می‌تواند اوراق اختیار را اعمال کند.

خرید اوراق بیشتر از تعداد سهام پایه، بی‌فایده است. خریدار اوراق تبعی باید محدودیت‌های خرید هر کد معاملاتی را که در اطلاعیه عرضه اوراق اختیار فروش تبعی ذکر شده ‌است، رعایت کند. در صورت عدم رعایت محدودیت‌های ذکرشده، آن تعداد از اوراق اختیار فروش تبعی که برای خریدشان به محدودیت‌های عنوان شده توجه نشده باشد، فاقد اعتبار می‌شود و مبلغ پرداختی توسط خریدار پس از کم‌شدن هزینه‌ها، به عرضه‌کننده تعلق می‌گیرد.

یادگیری تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال چیست از زمان ظهور بازارهای مالی سرمایه‌گذاران همواره سعی دارند به واسطه روش‌های مختلف آینده این بازارها را پیش‌بینی کنند. عده‌ای به استفاده از گذشته قیمت برای پیش‌بینی وضعیت آینده دارایی‌ها روی آوردند. بعدها این روش به تحلیل تکنیکال یا نموداری شهرت یافت. تحلیل تکنیکال شامل بررسی تمام داده‌های مرتبط با قیمت در گذشته برای درک رفتار قیمتی یک دارایی و پیش‌بینی آینده آن است. این روش تحلیل بازار طرفداران بسیاری دارد و در حال حاضر حداقل جزو استراتژی های معاملاتی محبوب اکثر فعالان بازار مالی است.

از ویژگی‌های غیرقابل انکار تحلیل نموداری، گستردگی ابزارهای آن است. یادگیری و فهم اغلب مفاهیم تکنیکالی ساده‌ بوده و اکثر افراد در مدت کوتاهی نحوه استفاده از این ابزار را فرامی گیرند.

با استفاده از اصول تحلیل تکنیکال می‌توان، نمودار قیمت هر دارایی را تجزیه و تحلیل نمود. در این زمینه فقط باید با توجه به شرایط هر نماد، از ابزار و روش متناسب با آن استفاده کرد. از دیگر قابلیت‌های این روش، امکان تحلیل و معامله‌گری در دوره‌های زمانی مختلف کوتاه‌ مدت، میان مدت و بلندمدت است.

تحلیل نموداری امروزه بسیار گسترش یافته و دربرگیرنده روش‌های مختلفی نظیر الیوت، پرایس اکشن، فیبوناچی، چنگال اندروز و… است. یکی از الگوهای کندلی کاربردی کندل چکش یا Hammer است. این الگو یک الگوی تک کندلی است. کندل چکش در روند نزولی بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران است که در واقع تشکیل آن نشانه بازگشت روند است.

یکی از مراحل اصلی تحلیل به روش پرایس اکشن تحلیل کندل است. به طور کلی سایه کندل نشانگر تقابل بین خریداران و فروشندگان است و هر چه این سایه بلندتر باشد حجم معاملات بیشتر است. سایه بلند در زیر کندل به معنای این است که فروشندگان در تلاشند تا قیمت را پایین بیاورند و خریداران با خریدهای خود قیمت را بالا آورده و تلاش فروشندگان را خنثی می کنند.

کندل چکش یک از نشانه های اتمام روند نزولی است. این الگو در کنار دیگر نشانه ها سیگنالی جهت بازگشت روند و آغاز روند صعودی یا شروع یک اصلاح در نظر گرفته می شود.

کندل چکش به تنهایی تعیین کننده هیچ نتیجه ای نیست و باید در موقعیت خود بررسی شده و با دیگر الگوها تحلیل شود. برای مثال اگر در یک روند نزولی کندل چکش تشکیل شود باید چک شود که آیا بازار به یک ناحیه حمایتی قدرتمند رسیده یا خیر. واضح است که وجود چند عامل در کنار یکدیگر بر اعتبار تحلیل می افزاید.

کندل  چکش خود بر اساس صعودی یا نزولی بودن کندل به دو نوع تقسیم بندی می شود. برای مطالعه بیشتر صندوق سرمایه گذاری مشترک را نیز بخوانید.

سخن پایانی

همیشه برای سرمایه‌گذاری در بازارها افق سرمایه‌گذاری بلندمدت یک مزیت است. محدودیت‌های معاملاتی فعلی در بازارهای دلار و سکه و رکود بازار مسکن، ما را متقاعد می‌کند که با نگاهی به عملکرد گذشته بازارها، بازار سرمایه را به عنوان بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کنیم.

در این سرمایه گذاری می توانید از روش های تحلیلی برای موفقیت بیشتر استفاده کنید. تحلیل تکنیکال روشی برای انتخاب سهام خوب در بازار بورس است. از مزیت های تحلیل تکنیکال این است که روش‌های تکنیکالی به دلیل وجود پارامترهای مشخص و محاسباتی، در بستر زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف قابلیت پیاده‌سازی دارند.

تحلیل بنیادی چیست

موضوع :
برچسب ها : آموزش حرفه ای بورس, اوراق اختیار فروش تبعی, بورس چیست,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 10 بهمن 1400ساعت 11:39 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 35 | |