تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
آشنایی با پایه و اساس بازار بورس در سایت اکادمی بورس

آموزش بورس

در این وبلاگ قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود.

آشنایی با پایه و اساس بازار بورس در سایت اکادمی بورس

امروزه بازارهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، افراد با توجه به سطح دانش و شناختی که از این بسترهای سرمایه‌گذاری دارند، سرمایه خود را در این بازارها تزریق کرده و فرایند سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند. بازار بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور است. تقریبا تمام افراد جامعه با رعایت برخی نکات و داشتن مدارک هویتی اصلی، می‌توانند به راحتی در این بازار فعالیت کنند و از سرمایه خود در مقابل تورم که منجر به کاهش ارزش پول می‌شود، جلوگیری کنند. در این مقاله قصد داریم از زوایای مختلف به بازار بورس بپردازیم و به نکات مهمی در این خصوص اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

بورس چیست؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، بازار بورس یکی از بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری است. به زبان ساده، در بازار بورس سهام شرکت‌های مختلف خرید و فروش می‌شود و افراد با داشتن علم کافی به این فرایند، به راحتی می‌توانند سود کسب کنند. کسب سود در این بازار مستلزم دانش بورسی و آشنایی با تکنیک‌های معاملاتی است. سرمایه‌گذاران در این بازار برای عملکرد بهتر و کسب سود بیشتر، از ابزارهای متنوعی استفاده می‌کنند که در ادامه به انواع آن اشاره می‌کنیم.

انواع بازار بورس

بازار بورس به صورت کلی به سه بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. بورس اوراق بهادار: در این بخش، دارایی‌های مالی مانند سهام، اوراق مشارکت و ... معامله می‌شود. در ایران به این بخش از بازار بورس، «بورس اوراق بهادار» گفته می‌شود.
  2. بورس کالا: یکی از مهم‌ترین بازارها، بورس کالا است اما بورس کالا چیست؟ بازاری است که در آن، معاملات کالا انجام می‌شود. کالای مورد معامله در این بخش، معمولا مواد خام یا مواد اولیه است. هر بورس کالا عموما با نام همان محصولی که مورد معامله قرار می‌گیرد، نام‌گذاری می‌کنند، مانند: زعفران، طلا، زیره، پسته و ...
  3. بورس ارز: همان‌طور که از نام‌گذاری بورس ارز پیدا است، در این بخش خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌شود. این بخش از بازار بورس در ایران فعال نیست و امکان معامله پول‌های خارجی در این بستر وجود ندارد.

در ادامه قصد داریم به بعضی از تکنیک‌های پرطرفدار و مهم که برای انجام معاملات استفاده می‌شود، اشاره کنیم.

کندل شناسی چیست؟

کندل استیک یک نوع نمودار قیمتی است که معامله‌گران با استفاه از آن می‌توانند قیمت‌های بالا، پایین، باز و بسته شدن یک سهم را در بازه زمانی مشخص، بررسی کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که کندل استیک‌ها هنگامی کاربرد دارند که تغییرات قیمتی یک سهم در بازار بورس، دارای روند مشخص باشد. دو مولفه مهم در فرایند کندل شناسی در بورس، تعیین نقاط «حمایت» و «مقاومت» است. این نقاط بهترین جایگاه برای ورود و خروج از سهم مورد نظر است، با تشخیص نقاط حمایت و مقاومت می‌توان سودهای قابل توجهی کسب کرد.

نمودارهای شمعی از دو بخش «بدنه» و «سایه» تشکیل می‌شوند. با استفاده از بدنه شمع، می‌توان قیمت آغاز و پایان سهم را تشهیص داد و دو خط بالا و پایینی هم به سایه‌های کندل معروف هستند. از طرف دیگر کندل‌های نمایشی در نمودار سهم دو نوع تو خالی و توپر هستند. در صورتی که قیمت باز شدن کندل، پایین‌تر از قیمت بسته شدن آن باشد، کندل مورد نظر از نوع تو خالی خواهد بود و اگر قیمت باز شدن کندل بالاتر از قیمت بسته شدن آن باشد، کندل از نوع توپر خواهد بود. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

کندل شناسی

تحلیل تکنیکال چیست؟

یکی از روش‌های ارزیابی سهام در بازار بورس تحلیل تکنیکال است اما سوال مهم این است که تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟ معامله‌گران با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانند جهت روند سهم را در روزهای آینده، پیش‌بینی کنند. دو مولفه بسیار مهم در این فرایند، «قیمت» و «حجم معاملات» در سهم مورد نظر است. در بستر تحلیل تکنیکال ابزارهای متنوعی وجود دارد و معامله‌گران با استفاده از آن‌ها می‌توانند به راحتی نقاط حمایت و مقاومت سهم را شناسایی کنند. از ابزارهای پرطرفدار تحلیل تکنیکال می‌توان به این موارد اشاره کرد: اندیکاتورها، خطوط روند، فیبوناچی، حد سود و زیان، چنگال‌ها و ...

پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش تحلیل تکنیکال، ابتدا در دوره مقدماتی ثبت‌نام و شرکت کنید، در این دوره تمام ابزارها و نکات اولیه آموزش داده می‌شود و بعد از این مرحله لازم است در دوره پیشرفته تحلیل تکنیکال شرکت کنید، در این دوره تمام تکنیک‌های ارزیابی سهم با استفاده از ابزارهای متنوع، آموزش داده می‌شود و معامله‌گران با استفاده از هر یک از این ابزارها می‌توانند برای خود یک استراتژی معاملاتی مناسب را انتخاب کنند.

 

کندل دوجی چیست؟

کندل شمعی دوجی به یک سری از الگو‌های کندکی گفته می‌شود که قیمت باز و بسته شدن سهم در آن‌، به یکدیگر بسیار نزدیک است. الگوهای کندلی در اشکال مختلفی وجود دارند. به صورت کلی کندل دوجی به معنی پیروز نشدن خریداران و فروشندگان بر یکدیگر یا یک نوع خستگی موقت در بازار بورس است که با تشکیل کندل دوجی، حالت انتظاری برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید. معامله‌گران با استفاده از تحلیل و ارزیابی کندل‌هایی که بعد از کندل دوجی در روند نمودار سهم تشکیل می‌شود، می‌توانند به راحتی جهت حرکت سهم را تشخیص دهند. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

کندل دوجی

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

در بخش‌های قبلی با کندل‌ها آشنا شدیم و در این بخش قرار است بگوییم نمودار شمعی چیست؟ معامله‌گران با استفاده از کندل استیک‌ها می‌توانند شناخت بهتری نسبت به بازار داشته باشند و رفتار سهم‌های مختلف را مشاهده و ارزیابی کنند که به این روش، روانشناسی بازار با نمودار شمعی گفته می‌شود. کندل استیک‌ها معمولا رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران را در چارچوب نمودارهای شمعی نمایش می‌دهد. با استفاده از همین تکنیک می‌توان رفتار سرمایه‌گذاران را در روند معاملات بازار، بررسی کرد. ترکیب کندل شناسی و تکنیک تابلوخوانی باعث می‌شود به شکل بهتری می‌توان رفتار سرمایه‌گذاران را در بازار بورس، روانشناسی کرد.

انواع استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی بورس به زبان ساده یک برنامه‌ریزی با ترکیب چند ابزار تحلیلی در بازار سرمایه است که معامله گران با استفاده از آن، می‌توانند به شکل بهتری معاملات خود را مدیریت کنند و به طور خلاصه عملکرد خوبی داشته باشند. تمام استراتژی‌های معاملاتی در بازار بورس در دو شاخه تکنیکال و بنیادی تقسیم‌بندی می‌شوند. معامله‌گران در روش تکنیکال سعی دارند که با توجه به تشخیص جهت روند سهم، نقاط حمایت و مقاومت را پیش بینی کنند. تحلیل‌گران تکنیکال به صورت کلی دارای 4 استراتژی متفاوت هستند که عبارت‌اند از:

  • معاملات روزانه (Day Trading)
  • معامله موقعیت (Position Trading)
  • معاملات نوسانات (Swing Trading)
  • معاملات اسکالپینگ (Scalping)

تحلیل بنیادی روش دیگری برای ارزیابی سهم‌های بورسی است که با استفاده از آن می‌توان ارزش واقعی یک سهم را تشخیص داد. مولفه‌های متنوعی در فرایند تحلیل بنیادی وجود دارد که تحلیل‌گران با استفاده از آن می‌توانند یک استراتژی معاملاتی بلند‌مدت برای خود تعریف کنند. ارکان اصلی تحلیل بنیادی که با نام صورت‌های مالی شناخته می‌شود، عبارت‌اند از:

  • ترازنامه
  • دارایی = بدهی + حقوق صاحبان سهام
  • صورت درآمد
  • گزارش گردش پول نقد

 

کلام آخر

در حال حاضر بازارهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و افراد برای حفظ ارزش پول خود در مقابل تورم، سرمایه‌های خود را در این بازارهای سرمایه‌گذاری تزریق می‌کنند. یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری پرطرفدار در کشور، بازار بورس است. افراد با خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف در بازار بورس، کسب سود می‌کنند. یکی از الزامات اولیه برای شروع فعالیت در این بازار، کسب دانش بورسی و آشنایی با تکنیک‌های معاملاتی است. در این مقاله سعی کردیم از زوایای مختلف به این بازار سرمایه‌گذاری بپردازیم. در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای ورود و شروع فعالیت در این بازار سرمایه‌گذاری، سطح دانش خود را در این زمینه بالا ببرید تا به راحتی در این بازار، سود کسب کنید. با توجه به تکنیک‌ها و نکات مهمی که در این مقاله ارائه شد، این امر به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

آشنایی با بازار بورس و اطلاحات آن

 

نکات مهم در انتخاب صندوق سرمایه گذاری

 

موضوع :
برچسب ها : بازار بورس, تحلیل تکنیکال, استراتژی معاملاتی, کندل شناسی, کندل دوجی,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در چهارشنبه 7 مهر 1400ساعت 17:30 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 85 | |