تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
آموزش بورس

آموزش بورس

در این وبلاگ قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود.

7 مفهوم مهم بورس و بازارهای مالی در سایت آکادمی بورس

محبوبیت بازارهای مالی در سال‌های اخیر گسترش زیادی داشته است و بسیاری برای سرمایه‌گذاری مسیر بورس و بازار سرمایه را انتخاب می‌کنند. مسیری جذاب و هیجان‌انگیز و در عین حال پرریسک که برای ورود به آن پیش از هر چیز باید آماده بود و شناخت خوبی از فضای حاکم بر بازار و مفاهیم مهم بورس و بازارهای مالی داشت. در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم و برای اینکه شناخت کلی از آنچه برای ورود به بازار سرمایه باید با آن آشنا باشید به دست آورید، برخی مفاهیم مهم در بورس و بازارهای مالی را به اختصار توضیح داده‌ایم. همراه ما باشید.

آشنایی با برخی اصطلاحات بورس

بورس بازار گسترده‌ای است و برای موفقیت در آن باید آموزش ببینید و با اصطلاحات و مفاهیم مختلفی آشنا شوید که هر کدام می‌توانند به شما برای موفقیت در این بازار مهیج و جذاب کمک کنند. در زیر نگاهی کوتاه داریم به این مفاهیم و ضمن آشنایی با اصطلاحات رایج بورس سعی می‌کنیم شما را با برخی از ابزارهایی که برای تحلیل درست و دقیق بازار سرمایه به آن‌ها نیاز دارید، آشنا کنیم.

کد بورسی چیست؟

از اولین قدم‌ها برای حضور در بورس و بازارهای مالی داشتن کد بورسی است. هر کسی که می‌خواهد به بازار سرمایه وارد شود، باید یک شناسه منحصر به فرد داشته باشد که به آن کد بورسی می‌گویند. چیزی شبیه شماره شناسنامه یا کد ملی که با آن در بازار بورس شناخته می‌شوید.

شما تا زمانی که کد بورسی نداشته باشید، نمی‌توانید هیچ قدمی در بازار سرمایه بردارید و معاملات و خرید و فروش سهام تنها با داشتن کد بورسی برای سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است.

تحلیل تکنیکال چیست؟

زمانی که به بازار بورس قدم گذاشتید با دنیایی از آمار و ارقام و نمودارهای مختلف روبه‌رو می‌شوید که قرار است به شما کمک کنند تا وضعیت بازار را به خوبی درک کنید و معاملات خود را بر مبنای آنچه دیگر بازیگران بازار سرمایه در هر روز معاملاتی انجام می‌دهند، پایه‌ریزی کنید.

تحلیل تکنیکال ابزاری است که به شما کمک می‌کند این اعداد و ارقام را به درستی تحلیل و از آن‌ها در معاملات خود به خوبی استفاده کنید. با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانید به تحلیل نوسانات قیمت سهم‌های مختلف و پیش‌بینی اتفاقات آن سهم در آینده بپردازید و بهترین تصمیم را برای ورود و خروج به یک سهم بگیرید. در تحلیل تکنیکال در واقع شما از آنچه در گذشته بازارهای مالی اتفاق افتاده است برای تحلیل آنچه در آینده امکان دارد اتفاق بیفتد، استفاده می‌کنید.

تسلط بر تحلیل تکنیکال بورس و استفاده از ابزارهای مالی مختلف برای رسیدن به شناخت درست از بورس و بازارهای مالی کار سختی نیست؛ ولی برای آشنایی و استفاده درست از روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال بورس باید آموزش ببینید تا بتوانید از ابزارهای مختلفی که بازار سرمایه در اختیار شما می‌گذارد، برای شناخت بهتر و در نهایت موفقیت در این بازار استفاده کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل تکنیکال تنها ابزاری نیست که به شما برای شناخت بهتر بازار سرمایه کمک می‌کند، تحلیل بنیادی یکی دیگر از راه‌هایی است که برای موفقیت در بورس می‌توان از آن استفاده کرد و شناختی ریشه‌ای‌تر و عمیق‌تر از این بازار به شما می‌دهد. اما تحلیل بنیادی چیست؟

در تحلیل بنیادی، سرمایه‌گذار با شناخت ارزش ذاتی یا ارزش واقعی سهام یک شرکت و در نظر گرفتن قیمت آن سهم در بازار بورس، درباره خرید یا عدم خرید سهام تصمیم‌گیری می‌کند. تحلیل بنیادی یکی از ابزارهای است که کمک می‌کند در بازار سرمایه سهام خوب را انتخاب کنید و در نهایت سرمایه‌گذاری در این بازار  با بازدهی بیشتری برای شما همراه باشد.

برای داشتن دیدی درست از ارزش ذاتی یک سهم و تصمیم‌گیری در این زمینه که آیا قیمت یک سهم با ارزش ذاتی آن مطابقت دارد یا خیر باید آیتم‌های مختلفی را بررسی کنید و به مبانی تحلیل بنیادی بازار سرمایه مسلط باشید.

برای این منظور نیز باید حتما آموزش ببینید تا با بهره‌گیری از دانش و تجربه کسانی که سال‌های زیادی در بازار سرمایه کشور فعالیت داشته‌اند، بتوانید به تحلیل درستی از وضعیت سهام شرکت‌های مختلف برسید و برای خرید سهام مناسب تصمیم‌گیری کنید.

ارزش ذاتی چیست؟

گفتیم تحلیل بنیادی به دنبال شناخت و محاسبه ارزش ذاتی سهام شرکت‌هاست. اما ارزش ذاتی چیست؟ مفهومی مهم در بازار سرمایه که معیاری مهم برای خرید یک سهم در بازار بورس به شمار می‌رود. ارزش ذاتی یا Intrinsic value به ارزش واقعی یک سهم گفته می‌شود و میزان اهمیت و سودآور بودن آن سهم را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

ارزش ذاتی یک سهم با قیمت و ارزش بازاری آن متفاوت است و ممکن است قیمت یک سهم در بازار سرمایه از ارزش ذاتی و واقعی آن بیشتر یا کمتر باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران بازارهای مالی باید از ارزش ذاتی و واقعی شرکت‌ها نیز برآورد درستی داشته باشند و با در نظر گرفتن این معیار و مقایسه آن با قیمت سهام به معامله و خرید و فروش سهم‌های مختلف در بازار بورس بپردازند. سودآوری و چگونگی کسب سود دو عامل بسیار مهم در تعیین ارزش ذاتی یک سهم به شمار می‌روند.

نسبت P/E چیست؟

نسبت P/E یکی از مفاهیمی است که به تحلیلگران بنیادی برای شناخت ارزش ذاتی شرکت‌ها کمک می‌کند. این نسبت از تقسیم قیمت یک سهم بر سود آن به دست می‌آید و بیانگر انتظارات سرمایه‌گذاران از وضعیت آینده یک سهم است.

نسبت P/E نشان می‌دهد سرمایه‌گذار در ازای هر یک ریالی که از بازدهی هر سهم کسب می‌کند، چند ریال حاضر است پرداخت و سرمایه‌گذاری کند. در محاسبه نسبت P/E از سود محقق شده یا پیش‌بینی‌شده سهم استفاده می‌کنند، در ادامه با این مفهوم نیز بیشتر آشنا می‌شویم. همچنان همراه ما باشید.

EPS چیست؟

EPS چیست؟ یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در بازار سرمایه با آن سر و کار دارید و میزان سود شرکت‌ها به ازای هر سهم را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. برای محاسبه EPS درآمد کل شرکت را بر تعداد سهام آن تقسیم می‌کنند و عددی که به دست می‌آید نشان‌دهنده سود شرکت به ازای هر سهم است.

EPS به دو دسته EPS محقق شده و EPS پیش بینی شده تقسیم می‌شود. EPS محقق شده سودی است که شرکت طی یک سال مالی به ازای هر سهم کسب کرده است و EPS پیش‌بینی‌شده همانگونه که از نامش نیز پیداست، پیش‌بینی است که شرکت در مورد سودی که در سال مالی آینده کسب می‌کند، انجام می‌دهد. به آن بخش از EPS که میان سهامداران یک شرکت تقسیم می‌شود هم DPS گفته می‌شود.

ارزش تضمین چیست؟

شاید اصطلاح ارزش تضمین را زیاد نشنیده باشید، اما با اعتبار و بسته‌های اعتباری در بورس آشنا باشید. در بازار بورس برای سرمایه‌گذاران امکان دریافت اعتبار معاملاتی و خرید سهام به وسیله این اعتبار وجود دارد. اما دریافت اعتبار تحت شرایط خاصی انجام می‌پذیرد و سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و کارگزاری‌هایی که این بسته‌های اعتباری را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، قوانین و شرایطی را برای پرداخت اعتبار به سرمایه‌گذاران بورس در نظر گرفته‌اند.

 طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار کشور هر فرد می‌تواند تا سقف 15 درصد ارزش پرتفوی خود، وام و اعتبار دریافت کند و این همان چیزی است که در بازار سرمایه به آن ارزش تضمین گفته می‌شود. به این معنا که ارزش پرتفوی شماست که تعیین می‌کند تا چه اندازه می‌توانید از کارگزاری‌ها اعتبار و وام دریافت کنید.

سخن آخر

هدف ما از این مقاله آشنایی با اصطلاحات بورس و برخی مفاهیم مهم در این بازار بود تا بتوانید شناختی کلی از بازار سرمایه و آنچه برای موفقیت بیشتر در این بازار باید به آن مجهز بود به دست آورید. مفاهیمی چون ارزش تضمین، ارزش ذاتی سهم، نسبت P/E، تحلیل بنیادی و ... که هر یک به شما کمک می‌کنند تا با آگاهی بیشتری به خرید و فروش سهام و انجام معاملات در بازار بورس بپردازید و بازدهی بهتری از سرمایه‌گذاری در این بازار داشته باشید.

 کدام صندوق سرمایه گذاری بهتر است

موضوع :
برچسب ها : ارزش ذاتی چیست, تحلیل بنیادی چیست, آشنایی با اصطلاحات بورس, ارزش تضمین, نسبت P/E,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در چهارشنبه 7 مهر 1400ساعت 17:29 توسط bourse-news | تعداد بازديد : 60 | |


صفحه قبل 1 صفحه بعد